[NUUG kart] Om N50, nøyaktighet og formålet med OSM

solhagen at telefiber.no solhagen at telefiber.no
Mon May 25 23:07:42 CEST 2015

OpenStreetMap er et dugnadskart. Den primære bruken er navigasjon.
Sentrale data er vegnett og adresser. Andre datasett tjener til
gjenkjenning, og er mest som informasjon.  Det er finnes ikke muligheter
til at OSM skal bli verdensdekkende med kvalitet tilsvarende FKB
kartdata. FKB kartdata er kartdata med en nøyaktighet ned til 0,1 meter.
OSM kart er tenkt brukt sammen med håndholdt GPS og primært til
navigasjon.

I stedet for å fokusere på N50 data, bør man absolutt prioritere ELVEG,
eller VBASE som den også kalles. Det viktigste i OSM er komplett vegnett
med vegnavn og hastighetsgrenser.

OSM kart er unike på den måten at du kan laste ned flere land i
vektorformat gratis for offline navigasjon på bærbar plattform som
mobil, nettbrett eller bærbar PC. Jeg har selv navigert gjennom hele
Sverige og Norge med OsmAnd og OSM offline kartdata. Sverige er langt
mer komplett enn Norge.

OSM kartdata online kan aldri konkurrere med online data fra Kartverket
og kommunene, og vi har på ingen måte nødvendige ressurser for å
vedlikeholde data på FKB nivå.

Jeg har importert vegnettet i Tinn og Vinje kommuner. Vær oppmersom på
at mange vegstrekninger er medlemmer i multipolygon. Dette gjelder slikt
som riksdekkende sykkelveinett, Strekninger for sykkelløp og andre
idrettsarrangement osv. Det er derfor feil å importere ELVEG og kassere
gamle data uten å videreføre egenskapsdata.

NUUG gruppen har gjort en flott innsats på adresser. Jeg bennytter meg
regelmessig av opplegget her for å oppdatere adresser i nabolaget (Tinn
og Vinje kommuner).

Jeg foreslår følgende prioriteringer når vi legger inn data i OSM:
1 - Vegnettet.
2 - Adresser
Opplev hvordan navigasjon blir forenklet.

3 - N50 Vann
4 - N50 Arealbruk.

I tettbygde strøk kan vi ha glede av bygningsomriss i tillegg til N50
dataene. Disse finnes kun tilgjengelig som FKB data.  Kommunene kan ha
kopier av gamle kart fra før 1990 som er kommunens egen eiendom og ikke
del av FKB. Disse kan ha mye nyttig informasjon. Dette kan suppleres
manuelt.

FKB kart er kartdata der Kartverket har deltatt i spleiselag. Disse er
ikke frigitt, fordi de er laget i samarbeid med vegvesen, televerk,
energiverk, kommunene, JordOgSkog osv. N50 har kartverket selv bekostet,
og er laget mad reine statlige midler. Derfor har regjeringen kunne
kreve at disse ble frigitt.

Når det gjelder kvaliteten, kan OSM med fordel ha bedre kvalitet der
folk ferdes, dvs etter veier, idrettsamlegg, mye brukte tursier osv. N50
er vårt typiske turkart, og vil være tilstrekkelig for de fleste formål.
Databasen blir stor nok av N50 om man ikke skulle importere FKB som er
inntil 10 - 50 ganger mer detaljert (alt etter område).