[NUUG kart] Om nøyaktigheten til N50-data og eventuell fremtidig frigivelse av FKB-kart

Torstein Ingebrigtsen Bø torsteinibo at gmail.com
Tue May 26 09:54:18 CEST 2015


Helt enig i at vi ikke må lage oss mye arbeid. Slik jeg tenker det kan man
erstatte N50 med FKB ganske enkelt. Antageligvis vil store deler av de
importerte N50 dataene ikke bli endret fra de er importert til FKB blir
frigitt. Dermed kan vi "late som" de aldri er importert. Dvs. data med
"source:Kartverket N50"+"version:1" slettes og erstattes med FKB-data.
Dette bør gjøres for en hel kommune om gangen. Der importert N50-data er
forandret må det flettes manuelt, men dette må gjøres hvis noen legger til
data i OSM uten at N50 blir importert også.

Det å implementere en slik metode tror jeg ikke er for tidkrevende (anslår
3-30 timer). Utfordringer, slik jeg ser de, er:
- Gitt data som skal importeres, hvordan velge ut hva som skal slettes fra
OSM. Evt. motsatt vei. Dette kan løses ved å jobbe med en kommune av
gangen. Det må da lages en algoritme for å finne data innenfor et
multipolygon (kommunegrensen).
- I noen områder kan det være mye data som har fått kosmetiske
forandringer. F.eks. fra "source:Statkart" til "source:Kartverket". Hvis
dette defineres som "endret data som må flettes" får vi en stor jobb. Her
kan man kjøre noen spørringer mot OSM-serveren for å finne endringer og
sjekke om endringene er kosmetiske eller vesentlige. Dette kan ta lang tid
å kjøre, men kan gjøres "server side" på forhånd. For eksempel en kan lage
en liste over elementer i OSM som skal slettes ved en import.

Hvis vi skal være sikker på at vi gjør det rette nå hadde det vært flott å
hatt eksempel FKB-data. Er det noen som har kontakter innenfor Kartverket
som kan skaffe dette? Dataen skal ikke importeres til OSM, 1 km x 1 km rute
holder, området bør være representativt for der vi får utfordringer (dvs.
der det nå er lite OSM-data eller N50 er importert med lite fletting). Jeg
vet at noen orienteringslag har fått tilgang til FKB-data så det kan være
mulig.

Hilsen
Torstein

25. mai 2015 kl. 16.13 skrev Christer van der Meeren <cmeeren at gmail.com>:

> Det var jo konkret og fint, og strengt tatt ikke så lenge til (i den store
> sammenhengen). Spørsmålet er da om vi gjør oss selv en bjørnetjeneste om vi
> legger ned mye arbeid nå, hvis dataene uansett bør oppdateres i 2017. Det
> er dumt om vi bare har laget oss et fjell med flettingsarbeid akkurat i
> tide til frislippet. Vil importen nå være til hinder (teknisk eller
> motivasjonsmessig) for import/fletting av FKB senere? Hvis vi tenker lang
> sikt, er det lurt å importere N50 nå?
>
> Spørsmål til ettertanke og diskusjon, jeg er som sagt uerfaren.
>
> 2015-05-25 12:21 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø <torsteinibo at gmail.com
> >:
>
>> Litt upresist språk her ja :-) Når jeg sier veier, mener jeg osm-way.
>> Mener linjesegmenter slik som elver, grenser for polygoner, etc.
>>
>> Kartverket planlegger å frigi FKB i 2017
>> http://kartverket.no/Documents/Om%20Kartverket/Fylkeskartkontorene/Vadso/Geovekstsamling_2013/8_Datafrislipp021013.pdf
>>
>> Hilsen
>> Torstein
>>
>> 25. mai 2015 kl. 11.44 skrev Christer van der Meeren <cmeeren at gmail.com>:
>>
>>> Godt med diskusjon. Et par ting:
>>>
>>> - Du nevner veier i N50, men importerer vi ikke veier fra Elveg?
>>>
>>> - Vi har vært inne på erstatting av veier før ifm. import av Elveg-data,
>>> se tidligere diskusjon i mailinglisten og spesielt på forumet (
>>> http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=68). Jeg er ingen
>>> ekspert, men jeg har forstått det slik at fletting er langt fra trivielt,
>>> og vi bør tenke oss om før vi baserer oss på at "future us" klarer/orker å
>>> lage fletteverktøy.
>>>
>>> - Jeg har også som motto at det beste er det godes fiende, men
>>> argumentet her virker å være basert på at det er lenge til FKB-data evt.
>>> blir frigitt. Er det mulig å spørre noen i kartverket som har peiling om
>>> det er planer om å frigi FKB-data i overskuelig fremtid?
>>>
>>> 2015-05-25 11:36 GMT+02:00 Torstein Ingebrigtsen Bø <
>>> torsteinibo at gmail.com>:
>>>
>>>> Jeg synes dette er en viktig diskusjon og har tenkt over dette i
>>>> forbindelse med utviklingen av N50 importmetoden. Kort sagt tenker jeg "The
>>>> perfect is the enemy of the good". Selvfølgelig er det bedre å ha en så
>>>> lite som mulig i databasen når FKB-kart blir frigitt.
>>>>
>>>> Min mening er at N50 er "godt nok" for de aller fleste formål. I store
>>>> deler av Norge er det veldig lite data, det som eksisterer er tracet fra
>>>> landsat og Bing. Da N50 det etter min erfaring (fra Vang, Meråker,
>>>> Holtålen, Selbu, Tydal) mye bedre. Min tanke med den innsatsen med å
>>>> importere N50 er å gjøre OSM godt nok til å bruke på tur i tillegg til
>>>> papirkart. Det er den ofte _ikke_ i dag. Klarer vi dette tror jeg vi får en
>>>> stor vekst i brukermassen, som igjen generer flere mappere og bedre kart
>>>> enn N50.
>>>>
>>>> Når FKB blir frigjort kan vi utvikle verktøy for fletting. Slik at mer
>>>> av jobben kan gjøres automatisk. Si for eksempel at en vei ikke er endret
>>>> siden import fra N50 og verktøyet finner samme vei i FKB, da kan man
>>>> erstatte denne veien (enten automatisk eller ved manuell kontroll). Denne
>>>> utfordringen vil vi få uansett, siden oppdatert data fra FKB/N50 må flettes
>>>> inn med importert data i OSM. Dog blir det mye mer fletting ved bytting av
>>>> datasett.
>>>>
>>>> Hilsen
>>>> Torstein
>>>>
>>>> 25. mai 2015 kl. 07.31 skrev Geir Ove Myhr <gomyhr at gmail.com>:
>>>>
>>>>> 2015-05-24 22:21 GMT+02:00 Christer van der Meeren <cmeeren at gmail.com
>>>>> >:
>>>>> > Er Elveg en del av N50? For Elveg skal være rimelig nøyaktig - mener
>>>>> å ha
>>>>> > hørt at veisenterlinjene stort sett er innenfor 2m, ofte bedre.
>>>>>
>>>>> Elveg er ikke en del av N50, men både N50 og veigeometrien i Elveg er
>>>>> basert på FKB-data. I N50 er det gjort kartografiske justeringer, så
>>>>> objekter kan være flyttet slik at kartet skal bli lettere å lese i
>>>>> 1:50000 målestokk.
>>>>>
>>>>> Geir Ove
>>>>> _______________________________________________
>>>>> kart mailing list
>>>>> kart at nuug.no
>>>>> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> kart mailing list
>>>> kart at nuug.no
>>>> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>>>
>>>>
>>>
>>
>
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20150526/3c7f3caa/attachment.htm 


More information about the kart mailing list