[NUUG kart] Import av Elveg-data: Veien videre

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Sun May 31 10:24:56 CEST 2015

> Jeg synes at "kvalitetstaggen" i ELVEG, dersom den finnes der på samme
> måte som i f.eks. Samferdsel, bør kunne brukes for å definere hva som
> kan importeres og hva som bør avmerkes som "dårlige data" (lett sporbart).
>
> Kvalitetstaggen er angitt på et litt rart format, f.eks. "kvalitet=20
> 1500" der det første tallet ser ut til å si noe om hva slags metode som
> er brukt for å innhente data (f.eks. digitalisert ortofoto,
> manustegning, håndholdt GPS e.l.), og det andre tallet sier noe om
> nøyaktigheten i centimeter (f.eks. 200 = 2m, sikker linje, 1800 = 18m,
> [...]

Jeg har sett litt på kvalitetsdata i Elveg. I lista under er
nøyaktighet i cm, antall ways som har nøyaktighet i kategorien og
prosenter av ways (lengde eller kategori er ikke tatt hensyn til - for
eksempel er noen av de som har stor unøyaktighet fergestrekninger)

0-50 764895 43.25%
51-199 192571 10.89%
200-200 774525 43.79%
201-499 10074 0.57%
500-500 17852 1.01%
501-1000 730 0.04%
1001-5000 233 0.01%
5001-10000 25 0.00%
50000-50000 1 0.00%
99999-99999 15 0.00%
undefined-undefined 7732 0.44%

De jeg har kikket på som ikke har definert nøyaktighet ser greie ut.
Noen av dem er svingekonnekteringslenker der veier med flere
kjørebaner krysser hverandre. De som har 500 har stort sett sett bedre
ut enn de i OSM.

Jeg er skeptisk til å legge nøyaktigheten fra Elveg inn i OSM. Mener å
huske at man blir oppfordret til å begrense seg når man importerer
data, slik at data som bare er relevant for det importerte datasettet
ikke bør legges inn. Jeg kan legge inn en FIXME på de som har
nøyaktighet over 500 (og som ikke er fergestrekninger eller
svingekonnekteringslenker), men jeg mistenker at det i praksis bare
blir ekstrajobb i importen uten at det påvirker resultatet.

Strengt tatt er også nøyaktigheten en node-egenskap - hvis noen
forbedrer nøyaktigheten ved å flytte på nodene i en vei, blir det ikke
laget en ny versjon av veien i OSM (siden den bare er en liste med
node-IDer). Jeg ser derfor for meg at en nøyaktighetstag spesifikk for
Elveg-importen har veldig begrenset verdi i OSM.

Målemetoden ser jeg heller ikke relevansen av i OSM-sammenheng. For
OSM er det nok å kunne finne ut at dataene er importert fra Elveg.
Spesielt interesserte kan så slå opp i Elveg data for å finne mer
informasjon om hvordan dataene havnet i Elveg.

Geir Ove

Geir Ove