[NUUG kart] Importere Bryggerier

Atle Frenvik Sveen atle at frenviksveen.net
Mon Nov 9 13:12:31 CET 2015

Hei!

Jeg la for en stund siden ut denne:
https://github.com/atlefren/norwegian-breweries/ som er en relativt
oppdatert oversikt over norske bryggerier med adresser. Jeg har hentet
denne fra http://olportalen.no/bryggerikart/, men har ikke sjekket med
opphavspersonen om tillatelse til bruk av dataene. Det regner jeg med at
går i orden uansett, men har tenkt å sjekke opp dette hvis jeg får noen
positive svar her.

Spørsmålet er, jeg har funnet at taggen craft=brewery brukes på OSM
internasjonalt, men det ligger bare 2 noder med denne taggen i Norge.
Det synes jeg man burde gjøre noe med!

Jeg tenker å ta utgangspunkt i nevnte geojson-fil og prøve meg på å lage
en automatisk import. Dog: jeg er litt i tvil på følgende: Det  virker
på meg som om OSM har nesten alle adresser i Norge som noder nå, men er
det kosher å legge nye tagger på en adresse, eller burde man opprette en
ny node for et bryggeri? Jeg testet sistnevnte manuelt her (basert på
"lokal kunnskap"): https://www.openstreetmap.org/changeset/35190183

Er dette rette måten å legge inn et bryggeri der det ikke allerede er
registrert f.eks en bryggeripub? Sistnevnte har jeg gjort her:

Tar gjerne alle innspill som måtte finnes om dette! Og, om noen har noe
kode for å kjøre en slik automatisk import av "smådata" tar jeg gjerne
imot innspill der også.

-atle