[NUUG kart] NVDB utviklerkonferanse

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Fri Sep 25 13:57:42 CEST 2015

Hei!

Jeg var en snartur innom på NVDB Utviklerkonfersanse (NVDB = nasjonal
vegdatabase) som ble arrangert rett ved siden av jobben min. Et par punkter
jeg fikk med meg:
- REST APIet gir tilgang til en mye større del av dataene i NVDB enn jeg
trodde (det har nok vært mindre tidligere)
- En av egenskapene som mangler er vegfunksjon, som ville gjort oss i stand
til å spørre NVDB om en fylkesveg er primær, sekundær eller øvrig. Dette
skal imidlertid være på vei.
- Det finnes også historiske data i NVDB (hva var fartsgrensen på vei X 23.
november 2012?), men disse er heller ikke tilgjengelig i REST APIet ennå.
Ikke direkte relevant for OSM, men kan bli en måte å søke etter nylige
endringer i vegnettet.

De har lagt ut konferansematerialet på github:
https://github.com/nvdb-vegdata/nvdb-utviklerkonferanse-2015. Anbefales for
de som vil lære litt om hva man kan få tak i fra NVDB.

Geir Ove