[NUUG kart] Åpne data, barnehager, import?

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Mon Sep 28 17:29:54 CEST 2015

> On 17 Aug 2015, at 00:43, Øystein Bjørndal <obtitus at gmail.com> wrote:
>
> Utdanningsdirektoratet har lansert data for alle barnehager i Norge:
> http://data.udir.no
> Merk at url-en skal være:
> http://barnehagefakta.no/api/barnehage/<nbr-id>
> og at datasettet foreløpig er håpløst, da man må gi "nbr-id”, uten at jeg har funnet en liste over id-er. Har sendt de en mail...
>
> Jeg har begynt på python parsing av dataene og det fungerer nå på nbr-id=1025369, som er den eneste barnehagen jeg har prøvd (så jeg regner med det er noen bugs). Koden ligger her:
> [...]

Da har jeg kommet meg et stykke videre:
- opening_hours er fjernet.
- Alle kommunene er parset (takk til Ruben for kommunenummer)
- webside er satt opp
http://obtitus.github.io/barnehagefakta_osm_data/
tar imot hjelp, særlig med html/css. Obs: ikke besøk Oslo siden, nettleseren din vil takke deg…
Websiden blir foreløpig generert på laptopen min når jeg føler for det…

- Jeg har et script for å holde osm-data med "no-barnehage:nsrid” oppdatert hvis NBR gjør endringer.
Skriptet er pessimistisk og gjør bare endringer i openstreetmap hvis data i OSM stemmer overens med gamle data fra NBR. Scriptet gir blaffen i om barnehagen er node, way eller relation, så lenge nsrid-en er unik.
Skriptet er testet mot 1 barnehage i Ski...

Noen innspill? Det gjenstår iallefall å:
- dokumentere no-barnehage:nsrid på wikien
- Trenger vi å melde dette som en import?
- Trenger vi å spørre http://nbr.udir.no?
- Greit med source="NBR - Nasjonalt barnehageregister”, i changesets?
- (optional:) Et script for å gjøre det enklere å koble eksisterende barnehager i openstreetmap med nsrid-en, der hvor NBR og OSM stemmer overens.

--
Øystein Bjørndal