[NUUG kart] Fwd: [HOT] MapSwipe in other languages (translators welcome!)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Aug 1 22:07:04 CEST 2016

[Rudolf Maurer]
> Hei
> MapSwipe spurte på HOT listen om oversettelser. Nå er jeg ikke
> morsmål-talende, men har prøvd likevel.

Veldig bra å høre at noen her er involvert i HOT!  Stå på. :)

Kanskje du kan foreslå for dem å bruke <URL: https://hosted.weblate.org/ >
eller <URL: https://www.transifex.com/ > til å håndtere oversettelser?
Den første er basert på fri programvare, og begge er gratis for fri
programvareprosjekter.

Det tror jeg er en bedre ide en å bruke regneark på Google Docs. :)

Her er forslag til oversettelse:

> Limer inn:
> Humanitarian organizations can't help people if they can't find them.
> MapSwipe is a mobile app that lets you search satellite imagery to help
> put the world's most vulnerable people on the map.
> --
> Humanitære organisajoner klarer ikke å hjelpe folk hvis dem ikke finner
> frem til dem. MapSwipe er en mobil app som lar deg se gjennom
> satellittbilder slik du kan hjelpe i å sette verdens mest sårbare
> mennesker på kartet.

Humanitære organisajoner klarer ikke å hjelpe folk hvis de ikke finner
frem til dem.  MapSwipe er en mobil app som lar deg se gjennom
satellittbilder slik du kan bidra til å sette verdens mest sårbare
mennesker på kartet.

> [...]
> Republic of Congo. They must then swipe through satellite images of the
> region, tapping the screen when they see features they’re looking for
> including settlements, roads and rivers.
> --
> Gjennom MapSwipe, som ble utviklet is sammarbeid med prosjektet MIssing
> Maps, velger brukere ett kriseutsatt område i verden der dem vil hjelpe
> ved å spå landsbyer i fare for ett cholera utbrudd i den demokratiske
> republikken Kongo. Så trenger dem å swipe gjennom sattelitt bilder fra
> område, ta på skjermen der noen objekter ses blant annet bebyggelse,

Gjennom MapSwipe, som ble utviklet i samarbeid med prosjektet Missing
Maps, velger brukere et kriseutsatt område i verden der de vil hjelpe,
for eksempel ved å oppdage landsbyer i Kongo som risikerer utbrudd av
kolera. Brukeren kan så bla igjennom satellittbilder fra området og
markere på skjermen når de ser de egenskapene de ser etter, inkludert
bosetninger, veier og elver.

> [...]
> in need more quickly so mappers, and ultimately medical professionals on
> the ground, can get straight to work.
> --
> Denne informasjonen gjøres tilgjengelig slik at kartfolk kan lage
> detaljerte og hensiktsmessige kart. På dette tidspunktet, så er dem nødt
> til å bruker dager på å bla gjennom bilder av ubebodd skog og mark i
> søket for et fellesskap som trenger kartlegging. Nå, hvem som helst kan
> direkte bidra til den medisikske hjelpen Leger Uten Grenser yter ved å
> lokalisere folk i nød raskere. Slik kan kartfolk og etter hvert folk i

Denne informasjonen sendes tilbake til kartleggerne som trenger denne
informasjonen for å lage detaljerte og nyttige kart.  I dag må de bruke
dager på å bla igjennom tusenvis av bilder av ubebodd skog og mark for å
finne samfunn som trenger kartlegging.  Med denne løsningen kan hvem som
helst bidra direkte til Leger uten grensers aktiviteter ved å spore opp
folk som trenger hjelp raskere, slik at kartleggerne og til slutt leger
i felten kan gå rett i gang med arbeidet.

> With every swipe and tap, you help put families on the map
> --
> Med hver av dine swipe kan du hjelpe med å få familier inn på kartet.

For hver gang du blar og markerer kan du hjelpe familiene på kartet.

--
Vennlig hilsen