[NUUG kart] Kartlegging fra data innhentet ved innsynshenvendelser etter Offentlighetslova

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jun 20 19:32:36 CEST 2016

[Fredrik Lindseth]
> Spørsmålet er: Hva er begresningene ved å importere dette inn i OSM?

[Gustav Foseid]
> Det at du får tilgang til noe via ei innsynsbegjæring endrer ikke
> rettighetene til det du får tilgang til.
>
> For eksempel kan det være mange bilder og arkitekttegninger og skisser i en
> byggesak. Selv om du får tilgang til alle disse tegningene via ei
> innsynsbegjæring, så kan du ikke fritt reprodusere dem uten tillatelse fra
> opphavsmannen.

Det stemmer. Men jeg mistenker det er irrelevant i denne saken.

Jeg mistenker disse listene ikke er åndsverk i henhold til
åndsverksloven § 1, og neppe kvalifiserer til vern etter § 43, men i
stedet kommer inn under unntaksreglene for offentlige vedtak.  Jeg ville
uten tvil brukt disse listene til å oppdatere OSM, da de er lister med
fakta som jeg ikke har tro på at retten ville vært med på har vern etter
åndsverkloven.  I tillegg må de fleste av listene bearbeides ganske mye
(tilføre GPS-koordinater), slik at en ikke kan sies å ha kopiert en
"database" når en tar listen med steder videre.

Men dette er et komplisert tema det ikke finnes klare svar.  Se f.eks.
det lett absurde svaret som kom på spørsmål om opphavsrettslig status
for eierskapsregisteret.

--
Vennlig hlisen