[NUUG kart] Kartlegging fra data innhentet ved innsynshenvendelser etter Offentlighetslova

Ben Waldron bwng at openmailbox.org
Mon Jun 20 20:06:37 CEST 2016

On 06/20/2016 07:32 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Fredrik Lindseth]
> [Gustav Foseid]

> Det stemmer. Men jeg mistenker det er irrelevant i denne saken.
>
> Jeg mistenker disse listene ikke er åndsverk i henhold til
> åndsverksloven § 1, og neppe kvalifiserer til vern etter § 43, men i
> stedet kommer inn under unntaksreglene for offentlige vedtak.  Jeg ville
> uten tvil brukt disse listene til å oppdatere OSM, da de er lister med
> fakta som jeg ikke har tro på at retten ville vært med på har vern etter
> åndsverkloven.  I tillegg må de fleste av listene bearbeides ganske mye
> [...]

Offentlighetsloven § 30 er kanskje relevant her:

«Når verksemder som er omfatta av EØS-avtalen vedlegg XI nr. 5k
(direktiv 2003/98/EF) om vidarebruk av informasjon frå offentleg sektor,
gir innsyn i informasjon som det knyter seg immaterielle rettar til,
skal organet, dersom det har kjennskap til det, opplyse om kven som er
innehavar av rettane, eller kva lisenshavar organet har fått
informasjonen frå. Dette gjeld likevel ikkje når det er klart unødvendig
å gi slike opplysningar. Kongen kan fastsetje i forskrift at føresegnene
i leddet her også skal gjelde for verksemder som ikkje er omfatta av
EØS-avtalen vedlegg XI nr. 5k (direktiv 2003/98/EF).»