[NUUG kart] Tips og råd til OSM-prosjektoppgave

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Fri Sep 2 18:31:31 CEST 2016

> On 02 Sep 2016, at 16:33, Anne Sofie Strand Erichsen <annesofiese at gmail.com> wrote:
>
> Hei!
>
> Jeg er en Geomatikk & IKT-student ved NTNU (https://www.ntnu.no/studier/mting/oppbygning/geomatikk) som i høst skal skrive prosjektoppgave rundt OSM og offentlig data. Jeg skal blant annet prøve å belyse tekniske utfordringer ved å importere den offentlige dataen inn i OSM, i tillegg til å faktisk implementere et importerings-script. Med det i tankene hadde det vært greit å få mer kunnskap rundt:

> [...]

Hei, velkommen! Skal prøve å gi en oversikt over hva som allerede er gjort, samt noen tanker til mulige oppgaver. Du bør finne det meste av import nederst her:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features#Importere_data

Jeg har skrevet importen av: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:no-barnehage:nsrid og anser meg som ‘ferdig’ med kode-skriving, men bare ta kontakt om det er noe du ønsker å forbedre.

Import fra kartverket: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import så er de største:
- Addresse import, denne er vel sett på som ‘ferdig’, se status her: http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php. Dette er egentlig en ‘enkel’ import, da dataene er veldig gode og alt blir lagt inn som noder/punkter. En mulig oppgave/forbedring kan muligens være bedre støtte for at addresser ligger som en del av hus/ways og ikke bare som noder.

- N50 kartdata er egentlig ganske dårlige data, en del gammelt og alt har en relativt grov oppløsning. Dataene er også ganske komplekse, da arealene kommer som ‘multipolygon’ som er splittet opp i små biter. Jeg ville holdt meg unna denne importen hvis jeg var deg.
- N50 inneholder dog ganske mye, så det kan hende du kan finne deg Kraftlinje, bygninger,  amenity eller noe annet?

- ELVEG data. Inneholder alle veien i Norge. Her kan et mulig prosjekt være å auto-sammenligne OSM og ELVEG, eventuelt mere overkommelig å se etter endringer i ELVEG og vise dette fram til en bruker som kan oppdatere OSM.

Litt kode:
https://github.com/Gnonthgol/sosi2osm
https://github.com/kartverket/fyba
https://github.com/rubund/addrnodeimport
https://github.com/gomyhr/elveg2osm
https://github.com/gomyhr/ssr2osm
https://github.com/relet/ssr
https://github.com/obtitus/barnehagefakta_osm
https://github.com/POI-Importer/POI-Importer.github.io

Den første utfordringen med å importere data til OSM er lisensen. Jeg har f.eks. spurt Rema 1000 om vi kan få bruke:
https://www.rema.no/api/v2/stores/
men ikke fått noe svar. Dette hadde vært et fint dataset for deg å bruke, men det kan man ikke før de eksplisitt sier hvilken lisens som gjelder. Vær dermed forsiktig så du ikke begynner å jobbe med data som ikke er lov å legge inn i OSM!

Den andre utfordringen er, som gazer nevner, kvaliteten på dataene samt fletting med eksisterende data i OSM. Her er det nok mange muligheter for å lage ‘bruker-grensesnitt’. Terskelen for å bidra til import til OSM i Norge er idag ganske høy, mens vi sårt mangler lokal-kunnskap for å kunne verifisere at det som blir importert faktisk er riktig.

Til slutt er det å holde importerte data oppdatert, så vidt jeg vet er det ikke skrevet noe kode for verken N50 eller elveg som ser etter endringer hos kartverket.

Dette ble en lang epost, si fra hvis noe er uklart, mvh
--
Øystein Bjørndal