[NUUG kart] Tips og råd til OSM-prosjektoppgave

Christer van der Meeren cmeeren at gmail.com
Fri Sep 2 20:00:16 CEST 2016

Jeg har utviklet verktøy for å diffe to elveg-filer (Elveg_default.osm
etter konvertering med elveg2osm): https://github.com/cmeeren/elvegdiff

Skjønt det er tregt og ikke noe finpusset i det hele tatt.

Jeg har jobbet litt med elveg-import i Bergen, og det er en nesten
uoverkommelig stor jobb, i alle fall så grundig som jeg har gjort det. Har
sikkert brukt 50-100 timer på 7-8% av veiene. Vil anslå at 99% av veier i
Bergen er lagt inn allerede, men Elveg inneholder stort sett bedre
geometri, samt metadata som gatenavn osv. Det tar stor tid å sammenligne
alle data manuelt, oppdatere all geometri, og passe på at alt flettes
sammen på forsvarlig måte. Det hadde vært helt fantastisk å få automatikk
på dette, men det er nok veldig vanskelig å finne ut hvilke veier i OSM og
Elveg man skal sammenligne. Selv en halvautomatikk her hadde nok hjulpet
godt på.

 - Christer