[NUUG kart] Tillatelser for kartlag i JOSM

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Fri Dec 15 19:33:54 CET 2017

Jeg har lagt til et antall kartlag under Bilde/Imagery-menyen i JOSM som
standardlag for Norge. I forbindelse med dette innhentet jeg for ordens
skyld tillatelse fra Kartverket for de kartlagene der jeg ikke kunne finne
noen eksplisitt tillatelse dokumentert på maillinglisten eller på wikien.
Vi hadde allerede en generell tillatelse til å ta i bruk Kartverkets åpne
datasett, så dette var bare for sikkerhets skyld (sjøkartene er f.eks. ikke
generelt åpne). Tillatelsene er kopiert inn nedenfor slik at det også er
mulig å henvise til dem senere. Som dere vil se har vi da eksplisitt
tillatelse til å tegne av fra følgende kart (i tillegg til de tillatelsene
vi allerede hadde):

   - Sjøkart raster
   - Matrikkelen
   - Administrative enheter/grenser
   - DOM skyggerelieff
   - DTM skyggerelieff
   - Historiske kart (foreløpig Amtkartserien)

Alle høydedata ble for øvrig frigitt tidligere i år:
https://kartverket.no/geodataarbeid/geovekst/gratis-hoydedata/.

Når det gjelder topo2 og tilsvarende kartlag (topo3, topo4, topo2graatone,
norgeskart_bakgrunn etc) har jeg hatt noen ekstra runder med Kartverket og
svaret er litt komplisert. De har kommet frem til at det som er angitt på
web og i mailen nederst ikke er helt riktig mht zoom. På et visst zoom-nivå
går topo2 over fra å vise N50 (som er åpen/frigitt og lov å tegne av) til å
vise FKB (som ikke er lov å tegne av). Denne grensen avhenger av hvilken
projeksjon som er i bruk:

   - (Pseudo) Mercator/EPSG 3857: Lovlig til og med zoom 15, ikke lov fra
   zoom 16 og videre
   - WGS 84/EPSG 4326: Lovlig til og med zoom 14, ikke lov fra zoom 15 og
   videre
   - UTM/EPSG 32633,32634,32635,32636: Lovlig til og med zoom 12, ikke lov
   fra zooom 13 og videre

Man kan kjenne igjen FKB-nivåene ved at småhus vises med bygningskropp. N50
viser bare ekstra store bygninger.

Siden Mercator/3857-projeksjonen er default i JOSM har jeg satt max zoom
til 15 for topo2 (kalt "N50 topo" i JOSM), slik at FKB-data ikke skal
vises. Vi vet jo alle at dette kan overstyres, men da er det i hvert fall
ikke lagt til rette for ulovlig avtegning.

Jeg har for øvrig spurt om vi kan bruke N20 Bygning, som viser
bygningskroppen fra FKB men ikke resten av bygningsdetaljene. Jeg har ikke
så store forhåpninger, men venter et svar en gang på nyåret. De jeg snakket
med i Kartverket ønsket gjerne et åpent FKB, men de anså det som lite
trolig at FKB ville bli frigitt med det første pga finansieringsmodellen.
Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Bærum eier sine FKB-data alene og har
derfor anledning til å frigi FKB om noen spør dem (men om de faktisk vil
gjøre det er en annen sak).

DOM-kartlagene er nesten like nøyaktige som FKB, synes jeg, og er nok nå
det mest nøyaktige lovlige grunnlaget for å tegne av bygninger.