[NUUG kart] Adresser

Ruben Undheim lists at beebeetle.com
Wed May 17 22:42:37 CEST 2017

Hei Fredrik,

> Relatert til adressenodene så har jeg lurt på hvorfor det står "Please
> do not merge the address node into the building outline." på wikien. [1]
>
> Gir ikke det mening å legge adressen på bygningen? Det er jo som regel
> en diskret bygning som har adressen.
>
> Nå kan fort bli, alle kontorer, butikker, amenities med en adresse, en
> adressenode OG en adresse på bygningen.

Det var delte meninger da vi diskuterte dette for noen år siden. For å faktisk
i det hele gjøre det mulig å begynne med en landsomfattende import uten en
uendelig lang diskusjon, lagde jeg en "løsning" som tok hensyn til at folk har
delte meninger. Konsekvensen av dette er at man kan ende opp med adressenoder
på kontorer/butikker/amenities samtidig som det er en separat adressenode ELLER
separat adresse på bygning (bygning som ikke har andre tagger enn adresse)..

Det vil ikke være både ren adressenode OG adresse på bygning. Dette vil
detekteres som "duplikat", og man vil da under vedlikehold gå inn og slette den
ene av dem.

Personlig synes jeg det er ok med adresse på bygning, selv om det kompliserer
addresse-sync-prosessen. Scriptene mine tåler dette rimelig bra nå. Noen ønsket
den gang å kjøre på slik som det ble gjort i Danmark - mer eller mindre full
sync med offisiell data. Dette får vi ikke til om vi tillater adresser på
bygningene. Siden vi allerede har veldig mange byer med veldig god
adressetagging på bygninger, synes jeg det er greit å beholde.

Hva som legges til av adressetagger på kontorer/butikker/amenitities er DON'T
CARE for scriptene. Dvs. disse adressetaggene vil ikke påvirke om det må
legges til en EKTE node eller ikke. Man kan derfor godt la være å legge til
adressetagger på slike objekter.

> Ps: Gratulerer med dagen

Gratulerer med dagen!

Mvh.