[NUUG kart] Enturs Nasjonale reiseplanleggere er live

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Thu Nov 2 09:46:41 CET 2017

2. november lanserer Entur løsningen for Nasjonal Reiseplanlegger. Med denne løsningen får man enkelt opp reiseforslag for alle kollektivreiser i hele Norge i en enkel app eller webside.

-

Hei

Nå er vår nasjonale reiseplanleggere for Android og iPhone offisielt live (jeg vet det er noen som har funnet dem allerede) i app-butikkene og vi inviterer alle til å ta dem i bruk (søk på ENTUR). Løsningen er versjon 1 og det vil bli lagt til mange funksjoner og tweaker fremover. Dere må veldig gjerne bruke tilbakemeldingsfunksjonen dere dere finner mangler eller rariteter for å hjelpe oss bli bedre.

Det går også å bruke webversjonen på https://en-tur.no/

Les mer på
http://www.entur.org/nasjonal-reiseplanlegger/

Det blir en del snakk om appen på dagens kollektivkonferanse, se livestream her:
https://kollektivtrafikk.no/
Spesielt kl 10 med Samferdselsministern og kl 12:40 fra Hanne Nettum Breivik i Entur.

OpenStreetMap
Som omtalt tidligere brukes OSM-veiene for gangruting, så jeg renger med at dere vil finne stor fornøyelse i å finne søk med mye gangruting - og sen hive seg på å forbedre gangrutingen der dere ikke var fornøyde med svarene :) Vi oppdaterer OSM-grunnlaget hver natt.

Gangrutingen krever at veier er til stede i OSM og at stoppestedets koordinat, hentet fra Nasjonalt stoppestedsregister, er riktig (og treffer riktig på osm-wayene). Alle bilveier bortsett fra «motorway=*» og «tunnel=yes» er mulig å gå på. «access=private» og «access=no» vil slå ut gangrutingen (vehicle=no eller motor_vehicle=no er sannsynligvis å foretrekke). Gangrutingen krever at gangbare ways er koblet sammen riktig. Gangrutingen tar p.t. ikke hensyn til høydeforskjeller eller veiens kvalitet.

Kontakt meg gjerne direkte for spørsmål om stoppestedsregisteret og OSM-gangrutingen. Vi kan også invitere interesserte til vår Slack-kanal for direktechatting.

Løsningen bruker OpenTripPlanner.

Johan Wiklund
OSM-kontaktperson

[cid:image001.png at 01D3499C.B2E78700]