[NUUG kart] Behov for en liten forklaring

SandorS sandors39 at gmail.com
Sat Nov 18 19:12:27 CET 2017

Noen uker siden skrev jeg en liten innlegg under tittelen  «Gjentagelser i SOM kildedata». Poenget mitt var at bot/programmatisk/mekanisk editering nesten uten unntak resulterer i «edits over edits over edits over…» og enorme mengder av (nesten) gjentatte objekter i OSM kildedata. Jeg refererte til innsjøer i Norge og til et eksempel fra lenken her https://osm.org/go/0TD1FMhTp-?layers=HD og her var det to geometrier (polygoner i korridorer av hverandre).      Nylig jobber jeg på en artikkel hvor jeg trenger å referere på samme eksemplet og plutselig har oppdaget at en av geometriene ble i mellomtiden fjernet uten noen spor av hvem, når og hvorfor denne endringen ble gjort. At denne korreksjonen ble gjort er normalt og helt greit men hvorfor uten de nødvendige informasjonene om endringene? Med en slik prosess hele eksempel-referansen  blir bare meningsløs og enda verre. Samtidig det er klart at dette var en typisk «quick fix» som innførte enda større forvirring. Nemlig, mens en av geometriene ble fjernet (tagget usynlig) i kildedata begge tidligere og forskjellige relasjoner ble igjen som her https://goo.gl/b6bk8V og her https://goo.gl/HPXLYk som regnes som en alvorlig logisk feil. Kan jeg be noen av dere forklare hva som skjedde?
Mvh. Sandor

Sent from Mail for Windows 10