[NUUG kart] Import av returpunkter og gjenbruksstasjoner

Tor torsm.news at gmail.com
Tue Apr 3 18:30:40 CEST 2018

> 3. apr. 2018 kl. 09:53 skrev NKA mapper <nkamapper at gmail.com>:
>
> 1) Er det interesse for å ta inn dette i OSM?

Ja.

> 2) Er kvaliteten akseptabel?
> (Som vanlig varierer kvaliteten en del. Mye er helt nøyaktig, en del punkter ligger 50-100 meter unna der man kan se containerene på flyfoto, og enkelte punkter ligger et stykke innpå skogen…).

Kvaliteten ser jamnt over ut til å være akseptabel. Åpenbare feil bør rettes ved import.

> 3) Er den foreslåtte taggingen av de ulike recycling-kategoriene ok?

> 4) Hva bør legges i name=*? En kort navn på stedet eller en angivelse av typen punkt ("returpunkt", "farlig avfall", "hytterenovasjon", "gjenbruksstasjon”)?

name=* i OSM er i utgangspunktet for egennavn. Da bør vi ikke sette f.eks. name=returpunkt.

Har ikke sjekket mange av nodene, men for de fleste av de jeg har sett på så er det vel egentlig ikke navn på punktet som er satt i name=*, men heller en beskrivelse av beliggenheten, f.eks. «Østre gravlund p-plass/Kongstenhallen». Foreslår at disse droppes. I andre tilfeller ser det ut til å være et reelt navn, som f.eks. «Bygdøy hageavfallsmottak», og i disse tilfellene bør de beholdes. Vil tro at det stort sett er gjenvinningsstasjonene som har ordentlige navn.

5) Annet:

Enig med Fredrik i at source=Sortere.no <http://sortere.no/> bør droppes fra objektene.

sortere:type=* kan kanskje også droppes. source:type=gjenvinningsstasjon gir vel iallfall ingen informasjon ut over det amenity=recycling + recycling_type=centre allerede gjør.

Trenger vi adressetagger for gjenvinningsstasjonene?

Ser at noen av objektene har phone=*. Her bør landskode +47 og helst også mellomrom legges til.

Ser at det på noen noder ligger inne en URL i opening_hours=*. Burde heller vært website=* da. Bør vel tas en manuell gjennomgang av verdiene i opening_hours=*, men noe kan kanskje automatiseres, som konvertering av navn på ukedager.

—
Tor