[NUUG kart] Import av ssr2

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Tue Apr 10 11:31:05 CEST 2018

Takk for gode kommentarer!

Jeg ser at det på
> <https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Import_av_stedsnavn_fra_SSR2> er
> brukt historic=summer_mountain_farm mens det i regnearket er brukt
> historic=shieling. Sistnevnte er riktig da det er det seter heter på
> engelsk. Jeg antar at de fleste setre er nedlagte og at den automatiske
> konverteringen bør gi historic=shieling, men en seter som faktisk
> fortsatt er i drift bør endres manuelt til place=shieling.

Her var det feil på siden. Er korrigert til historic=shieling nå. Taggen er
brukt 903 ganger, men ikke utenfor Norge, og jeg er usikker på om noen
utenfor Skottland vet hva dette er. Kanskje den burde ha vært diskutert på
tagging-listen av de som tok initiativet til taggen? Jeg har nå utivdet
wikien fra den ene linjen som sto der - kanskje det hjelper.

Taggen historic=summer_mountain_farm er brukt 3.456 ganger i Norge. Dersom
tagging-listen er enig i at historic=shieling er bedre bør vi kanskje endre
disse i Norge.

> På samme side er place=hill brukt, mens det i regnearket står
> natural=hill. Jeg mener at natural her er best siden det også heter
> natural=peak. Syns ikke det er nødvendig å kombinere natural=hill med
> place=locality. Noen av ssr-typene kan kanskje settes automatisk til
> natural=peak.

Skrivefeil, er fikset. Jeg har gått nøye igjennom ssr:gruppe=høyder men
finner ikke entydig noen ssr:type som bør være peak. Store og små topper er
blandet for mye sammen. Tre ssr:type har fått en fixme for natural=peak
fordi disse oftere angir høyere/tydeligere topper enn de andre, nemlig
ssr:type=fjell, ås og topp.

Om place=locality fjernes så vil ikke navnet rendres på de fleste kart.
Gjelder mange forskjellige ssr:type.

> Jeg ser at mange av nodene ikke er helt identisk plassert med tilhørende
> objekt i N50 og/eller OSM. Syns det ser ut til at N50/OSM har riktigst
> plassering i forhold til SSR. Dette kan være greit å være oppmerksom på
> under import.

Enig. Har lagt opp til dette i forslaget til bruk av Conflation plugin. Man
bør i tillegg se nøye gjennom og endre særlig place=village, suburb,
neighbourhood og hamlet for å legge opp en fornuftig kategorisering for de
største stedene i kommunen.

> I byene er det en god del navn fra nedlagte gårdsbruk og
> husmannsplasser. Ser at noen av disse er tagget med
> place=isolated_dwelling + fixme=consider place=farm or to exclude from
> import. Her ligger det mye lokalhistorie, og disse mener jeg derfor
> absolutt bør inn i OSM, selv om jeg er usikker på hvordan de best bør
> tagges.

Dette gjelder ssr:type=eneboligMindreBoligbygg. Enig i at dette er gode
navn i de fleste kommuner. I Trondheim er det imidlertid hele 702 stedsnavn
av denne typen. Det ser ut til å være navn på eldre bolighus av typen
"Hvilen", "Utsikten" osv. fra den gang det var vanlig å legge inn bruksnavn
i grunnboken. Jeg tviler på at andre enn de som bor i huset kjenner navnet,
men dere i Trondheim får vurdere. Kanskje gjelder dette bare Trondheim, så
jeg kan endre fixme.

> Vi bør ha en side/tabell for å holde oversikt over hva som er importert
> i de ulike kommunene.

God ide.

Import av forrige versjon av SSR ble diskutert på den internasjonale
> importlista, men det er vel sikkert fem år siden nå. Jeg tror derfor det
> vil være lurt å lage en ny eller oppdatert engelsk importwikiside og
> konsultere den internasjonale importlista når vi er blitt enige her på
> den norske lista.

Usikker. En diskusjon av tagging krever forståelse av hva de norske
ssr:type betyr og hvordan de er brukt i praksis av Kartverket i kommunene.
Jeg tviler på at import-listen kan bidra med noe her utover vanlig synsing.
Ellers er opplegget i grunnen det samme som diskutert sist på
import-listen. Tror ikke jeg selv vil prioritere en slik oversettelse.

Her er diskusjonen på mailing-listen fra 2013:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/imports/2013-July/002011.html

/NKA