[NUUG kart] Adresseimporten

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Dec 10 12:06:40 CET 2018

On Fri, 2018-12-07 at 11:10 +0100, NKA mapper wrote:
Flott med flere tilbakemeldinger!  Her er noen kommentarer.

> Det som vel var en funksjon i det gamle programmet addressee node programmet var å ignorere om noden har flyttet seg litt (5 meter?). Det kan være lurt om ditt program også gjør dette

Enig, og programmet har faktisk denne testen allerede og tolererer slike kortere forflytninger. Imidlertid er det Kartverket som er nøye med å plassere adressenoden ved inngangen, mens jeg ser at mange mappere gjerne flytter noden til midt i bygningen (når noden blir brukt til andre formål også).

> Avvik mellom OSM sine gps koordinater og kartverket, jeg kan lett se for meg at flyfoto basert OSM med addresser fra kartverket kan ende opp med en del noder mitt i veibanen eller andre rariteter. Her vil det jo trolig være OSM som er ‘feil’, men det er viktigere at kartet “henger sammen”, så om noen har manuelt forskjøvet ting så bør den endringen forbli.

Tja, en annen strategi er å mappe riktig hver gang man gjør en ny endring. Jeg ser mange eksempler i testkjøringene på at vegnettet har blitt oppdatert gjennom sannsynligvis en Elveg-import uten at adressenodene har blitt justert, og det ser heller ikke så bra ut.

Ulempen med 3 er at på GPS-søk så får man da ikke opp adresse om man
søker opp en butikk, hotell eller annet. Det er en ulempe synes jeg,
men routing fungerer alikevel da.

Ja, dette er en ulempe. Utfordringen her er at adressene på slike POIs som regel ikke blir oppdatert og ofte er feil eller ufullstendige. Det stemmer at routingen vil fungere uansett bare etter koordinatene.

Ang punkt 4 så er jeg skeptisk. Country-taggen brukes av GPSer og jeg
er redd for at noe da brekker eller ikke fungerer helt optimalt. Jeg
har ikke testet dette, men har lest det tidligere i forbindelse med
mkgmapp, som brukes til å lage GPS-kart.

Addr:country-taggen er nesten ikke brukt i Norge. Den er ikke med i adresseimporten som har vært kjørt i noen år nå, så forslaget her var bare å rydde opp litt. Av en eller annen grunn er addr:country brukt en del i Oslo. Jeg antar at taggen ble laget første gang noen hentet inn adressene her.

Jeg har sjekket litt og country-taggen må være tilstede for at adressesøk skal virke på GPS. Men jeg fikser det i prosessen med å lage kartene ved å legge den til på alle adresser, så da er det ikke noe problem at disse fjernes for min del. Årsaken til at jeg gjorde det slik i sin tid er nok at mange adresser mangler denne.

-Sverre
(frikart.no)