[NUUG kart] Adresseimporten

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Tue Dec 11 12:53:19 CET 2018

> Jeg har sjekket litt og country-taggen må være tilstede for at adressesøk
> skal virke på GPS. Men jeg fikser det i prosessen med å lage kartene ved å
> legge den til på alle adresser, så da er det ikke noe problem at disse
> fjernes for min del. Årsaken til at jeg gjorde det slik i sin tid er nok at
> mange adresser mangler denne.

Flott, da er det sjekket opp.

Da er det vel på tide å oppsummere, særlig når det gjelder endringer i
eksisterende data:
a) Ett innlegg påpekte ulempen med å ikke se adressene under amenitiy, shop
osv. Ellers ønsker om generell varsomhet med å fjerne tagger.
b) Ingen var i mot å flytte adressene fra bygningene til egen adressenode.

Jeg foreslår da at vi lar adressene for amenity, shop, tourism, leisure og
andre tilsvarende tagger stå uforandret i denne omgang og heller kommer
tilbake til dette spørsmålet etter at resten av adresseoppdateringen er
gjennomført. Da kan vi se omfanget av duplikater, feil adresser etc.

For bygninger flytter vi adressen til egen adressenode. Jeg lar
addr:housename ligge i fred på bygningen.

Da starter jeg etter hvert med de første oppdateringene. Først forsiktige
tester for noen små kommuner og deretter manuell oppdatering for de store
byene (pga. store endringssett der). Til slutt full automatisert
oppdatering for alle kommuner.

Det er best om den gamle adresseimporten ikke kjøres samtidig (
https://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php). Den ble sist kjørt for
tre dager siden med gamle data.