[NUUG kart] RE: N50 import av skogsområder i Hedmark.

SandorS sandors39 at gmail.com
Tue Sep 18 11:13:27 CEST 2018

Selv om jeg kommer sent, en liten advarsel.
Relasjoner mellom skog arealer (skog over skog, eksakt-/delvis-pålapp, felles grenser osv.) allerede rimelig godt diskutert i denne tråden. Dog, man kan se noen feiler som blir uungåelige.
Men, masse-opplasting, som denne, innebærer mange andre og enda mer alvorlige feller. Ulike areal typer (land, elver, innsjøer, skog osv.), som rgel, lastes opp i OSM uavhengig, uten kryss-sjekking for anomalier/feiler på grunn av inter-objekttype konflikter. Praktisk, det finnes ingen offentlig verktøy til slike inspeksjoner. I konsekvensen får vi mengder av feil/anomalier i kart som skog over vann, vann over skog, land over vann, grensene løper ut og inn i hverandre osv. Til illustrasjon se på utsnitt i denne lenken https://osm.org/go/0Tteceq . I raster rendering brukes det ulike trikser for å minske disse feilene men i vector baserte GIS systemer og map-making slike feiler kan ikke tolereres. Blanding av ulike målestokker gjør ikke problemet lettere (til eksempel, en innskjø eller elv lastet opp fra 1:500 kan forsvinne i N50 på grunn av data-generalisering). Så, i masse-editering man bør være oppmerksom på disse fellene.
Til spesielt interesserte i denne problematikken. Topologi (Bourbaki) og Polygon Algebra kan skaffe nokk robust grunnlag for algoritmer som kunne hjelpe for å unngå di nevnte fellene. Jeg bruker slike algoritmer (programmer) i min data-preparation-tool-chain når jeg behandler OSM Planet data på veien fra kildedata til vektortiler. En illustrasjon av dette du kan finne her https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2017-April/077824.html.
Mvh. Sandor

Sent from Mail for Windows 10