[NUUG kart] Elveg-import

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Wed Sep 26 15:02:56 CEST 2018

Når det gjelder hva som rutes på for bil, sykkel og gang så er det helt opp til de som lager tjenesten, og ja det ER vanskelig å bruke OSM pga mange personlige måter å mappe på. Ting som «sac_scale» brukes jo på alt mulig. En lang sti som går tvers over et fjell kan ha en og samme sac_scale langs hele strekningen, men jeg har også sett sac_scale på en grøft i et boligområde i Bærum. Da sliter man å velge hvordan man skal bruke data. Uansett man velger som kriterier for ruting eller ikke ruting så slår det dårlig ut et annet sted fordi det var noen annen som mappet der.

Jeg er for øvrig enig med Sverres mappingvalg for veier. Høres generelt fornuftig ut. En ting jeg har sett mye av er «residential» på alt mulig fra hovedveier til oppkjørsler. I min bok skal residential bare være der det er boligområder. Ville bare ha det sagt :)

/Johan