[NUUG kart] Elveg-import

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Thu Sep 27 16:05:47 CEST 2018

Er enig med deg, Sverre. Eierskapet til veien kan ikke alene avgjøre
hvordan veien skal tagges.

Vi har hatt denne diskusjonen noen ganger på listen, og her er det forsøkt
å oppsummere det jeg oppfatter er et slags konsensus:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Veileder_Elveg-import#Bestemme_riktig_highway_tag

Den engelske wikien setter som hovedregel at unclassified skal være
offentlig tilgjengelig (men ikke nødvendigvis offentlig eid). Det er mange
private veier som man vil oppfatte som tillatt å kjøre på (selv om en
kanskje må betale bompenger, det er en annen sak). Mange veier til
hytteområder er slik, og mange vanlige bygdeveier. Større samleveier kan
også være tertiary.

Jeg tagger selv veier i hyttefelt som residential fordi det egentlig ikke
er noen forskjell på de veiene og på klassiske villaveier i bystrøk, i
hvert fall ikke for et nyere hyttefelt der tomtene er små.

Rene skogsbilveier tagger jeg som service, men dersom veien også leder til
en litt avsides gård eller hytte og ser ut til å ha ok standard så setter
jeg den til unclassified.

Jeg kan gjøre et forsøk på å justere den norske wikien (map features).

/NKA