[NUUG kart] Friluftsområder

Arne Johannessen arne-list at thaw.de
Thu Oct 8 20:00:00 CEST 2020

Bjørn Blixhavn <bjorn at blixhavn.no> wrote:

> […] Ifølge lisens-siden til Kartverket er ikke Norgeskart.no med zoom-nivåer fra 12 til 20 omfattet av CC BY 4.0, fordi Kartverket ikke har alle rettigheter til kartet alene.
> Siden Kartverket viser dette kartutsnittet på en av sine sider, må man anta at de har sikret seg tillatelse fra de andre rettighetshaverne. Men kan de gi denne tillatelsen videre?

Det gjør de iallfall ikke, som de selv beskrever på lisens-siden.

Se eiendom er et datalag som vises i tilleg til et bakgrunnskart. Bakgrunnen kan byttes fra kart som viser Geovekst sine FKB-data til f. eks. flybilde. Det som gjenstår da er data som kan benyttes i OSM.

https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=16&lat=6567499&lon=239325&markerLat=6567533&markerLon=239330&panel=Seeiendom&showSelection=true&layers=1007,1013,1014,1015

> Mitt ønske var å vise utstrekningen på friområdet, på tett bebygde Nøtterøy er det ofte vanskelig å vite hva som er kommunal grunn når man er ute i marken.

Hva er nytteverdien av eiendomsinformasjon her? Hvis ikke jeg tar feil, er det jo i utgangspunkt ingen forskjell mellom offentlig eller privat grunn når man er i utmark.

> Men etter et lite forsøk viser det seg at OSMs default rendering ikke viser disse områdene. Jeg vet ikke hva ndre rendere gjør. Men hvis ikke området vises, er det jo ikke noe poeng. Så kanskje jeg skal droppe det.

Det får du avgjøre selv :) det kan jo likevel være nyttig å ha disse områdene i OSM. Kanskje folk utvikler nye kartstil i framtiden som viser slikt.

På den andre siden synes jeg at OSM sin styrke er på alt som er fysisk til stede. Informasjon som dreier seg om ikke-fysiske forhold er vanskelig å holder ajour når den forelder. Hva skjer f. eks. hvis kommunen plutselig selger en del av eiendommen? Ved eierskifte uten byggeaktivetet el.l. er det ikke utenkelig at OSM forblir utdatert i evighet. Blir området derimot fysisk forandret, så oppdager noen før eller senere forskjellen mellom OSM og realiteten.

--
Arne Johannessen
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Arne_Johannessen>