[NUUG kart] Friluftsområder

Bjørn Blixhavn bjorn at blixhavn.no
Thu Oct 8 18:49:39 CEST 2020

Dette er interessant. Når man skriver inn gårds/bruksnummer i Se eiendom,
kommer man til en side som bla. a. viser et kartutsnitt hvor eiendommen er
skravert. Dette kartutsnittet er tatt fra (eller identisk med)
Norgeskart.no, zoom level 16. Ifølge lisens-siden til Kartverket er ikke
Norgeskart.no med zoom-nivåer fra 12 til 20 omfattet av CC BY 4.0, fordi
Kartverket ikke har alle rettigheter til kartet alene.
Siden Kartverket viser dette kartutsnittet på en av sine sider, må man anta
at de har sikret seg tillatelse fra de andre rettighetshaverne. Men kan de
gi denne tillatelsen videre?

Mitt ønske var å vise utstrekningen på friområdet, på tett bebygde Nøtterøy
er det ofte vanskelig å vite hva som er kommunal grunn når man er ute i
marken. Men etter et lite forsøk viser det seg at OSMs default rendering
ikke viser disse områdene. Jeg vet ikke hva ndre rendere gjør. Men hvis ikke
området vises, er det jo ikke noe poeng. Så kanskje jeg skal droppe det.

Bjørn Blixhavn