[NUUG kart] Er kommune- og fylkesgrenser oppdatert i OSM?

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Mon Sep 21 08:10:05 CEST 2020

søn. 20. sep. 2020 kl. 23:55 skrev Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:

> Så bra.  Men det ser ut til at fylkene har mistet relasjoner til
> kommunene som er del av fylket.  Det hadde de før.  Kan det legges inn?

Jeg har ikke lagt merke til fylkene har hatt subarea for kommunene før. Det
er ingen spor etter dette i historikken til f.eks. Trøndelag, Nordland og
Rogaland. Kanskje det fantes sporadisk.

Subarea står merket som "optional, disputed and redundant" i wikien
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:boundary#Relation_members>.
En annen sak er at subarea for fylkene nå ligger på relasjonen
<https://www.openstreetmap.org/relation/1059668> for fastlands-Norge, mens
landet Norge (med admin_level=2) har en annen relasjon
<https://www.openstreetmap.org/relation/2978650>.

Ellers mangler admin_centre for mange kommuner, og rådhusene
(amenity=townhall) er heller ikke oppdatert der det har vært kommunereform,
om noen er interessert i å gjøre en jobb. Rådhusene/kommunehusene
ligger i denne
filen
<https://drive.google.com/drive/folders/1nhxjciiwOOIWmTlmXsQp-4WoYwZlsGZ6?usp=sharing>
(fra enhetsregisteret).