[NUUG kart] Konvertering fra Kartverkets EUREF89, NN2000 til WGS84 med Qgis.

Håken Hveem krbjhvee at online.no
Sun Mar 7 06:22:38 CET 2021

Hei, jeg har forsøkt å konvertere filer lastet ned fra kartverket til
ett format som Mission Planner for Ardupilot takler ved å bruke Qgis.
Det finnes nemlig ikke dekning for Norge i SRTM høydefiler for Norge da
det ikke er dekning for dette over 60° N.
 Heldigvis er det mulig å benytte geotiff filer om en greier å
konvertere disse til korrekt format.

I følge følgende tråd
(
https://discuss.ardupilot.org/t/custom-imagery-in-mission-planner/10280/71 )
skal det være WGS84, geografisk projeksjon, 16/32bit geotiff.

Problemet er at det ikke er så veldig enkelt å få det til, det er ett
eller annet som jeg gjør feil fordi Mission planner ikke tar filene
etter konvertering. De benytter en registrert versjon av noe som heter
Geomapper i følgende tråd. Jeg har ikke lyst til å punge ut for det
programmet.

Filene jeg ønsker konvertert:
https://www.dropbox.com/sh/3szyzil8j7hvcuj/AACGQB5EYQ1BgmkVJbPqLwxSa?dl=0
Forsøkt konvertert:
https://www.dropbox.com/sh/f3qkhntwgjxqk15/AABN0O3yTBHUiay_fOSBKd4Wa?dl=0

Fil som skal fungere fra tråden nevnt ovenfor (700MB nedlasting):
https://www.dropbox.com/s/b0up243wv8034su/Geotiff%20DSM%20WGS%2084.tif?dl=0

Så, hva er det jeg gjør galt ? Overser jeg ett eller annet ?
Er sånn passe frustrert og lei av å boote om fra Linux til Windows for å
oppdage at Mission planner for 5 gang ikke godtar filene.
Qgis på Windows er også temmelig plasskrevende.

For de som programmerer:
Det ligger ett par feature request på github som har med Mission Planner
( Windows) samt APM planner ( Linux) og høydedata fra Kartverket å gjøre:
https://github.com/ArduPilot/MissionPlanner/issues/2527
https://github.com/ArduPilot/apm_planner/issues/1223