utkast til Mimes blogg: Hvem har drukket fra Mimes brønn?

Ben Waldron bwng at openmailbox.org
Mon Jul 11 20:01:15 CEST 2016


Mimes brønn har nå vært oppe i rundt et år. Derforvi tenkte det kunne
være interessant å få enkortfattet statistikk om hvordan tjenesten er
blitt brukt.

Ibegynnelsen av juli 2016 hadde Mimes brønn 71 registrerte brukere som
hadde sendt ut 120 innsynshenvendelser, hvorav 62 (52%) var vellykkede,
19 (16%) delvis vellykket, 14 (12%) avslått, 10 (8%) fikk svar at
organet ikke hadde informasjonen, og 12 henvendelser (10%; 6 fra 2016, 6
fra 2015) fortsatt var ubesvarte. Et fåtall (3) av hendvendelsene kunne
ikke kategoriseres. Vi ser derfor at rundt to tredjedelerav
henvendelsene varvellykkede, helt eller delvis. Det er bra!

Tidendet tarfør organet først sender svar varierer mye, fra samme dag
(noen henvendelser sendt til Utlendingsnemnda, Statens vegvesen,
Økokrim, Mediatilsynet, Datatilsynet, Brønnøysundregistrene),opp til 6
måneder (Ballangen kommune) eller lenger (Stortinget, Olje- og
energidepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, UDI –
Utlendingsdirektoratet, og SSB har mottatt innsynshenvendelser som
fortsatt er ubesvarte). Gjennomsnittstiden her var et par uker(med
unntak av de 12 tilfellene der det ikke har kommet noe svar). Det følger
av offentlighetsloven § 29 første ledd at henvendelser om innsyn i
forvaltningens dokumenter skal besvares«uten ugrunnet opphold», noe som
ifølge Sivilombudsmannen i de fleste tilfellerskalfortolkes som «samme
dag eller i alle fall i løpet av 1-3 virkedager». Så her er det rom for
forbedring.

Klageretten (offentleglova § 32) ble benyttet i 20 av
innsynshenvendelsene. I de fleste (15; 75%) av tilfellene førte klagen
til at henvendelsen ble vellykket. Gjennomsnittstiden for å få svar på
klagen var en måned (med unntak av2 tillfeller, klager sendt til Statens
vegvesen og Ruter AS, der det ikke har kommet noesvar). Det er vel verdt
å klage, og helt gratis! Sivilombudsmannen har uttalt at 2-3 uker ligger
over det som er akseptabel saksbehandlingstid for klager.

Flest henvendelser var blitt sendt til Utenriksdepartementet (9), tett
etterfulgt av Fredrikstad kommune og Brønnøysundregistrene. I alt ble
henvendelser sendt til 60 offentlige myndigheter, hvorav 27 ble tilsendt
to eller flere. Det står over 3700 myndigheter i databasen til Mimes
brønn. De fleste av dem har dermed til gode åmotta en innsynshenvendelse
via tjenesten.

Når vi ser på hva slags informasjon folk har bedt om,ser vi et bredt
spekter av interesser; alt fra kommunens
parkeringsplasser,reiseregninger der statens satser for overnatting er
oversteget, korrespondanse om asylmottakog forhandlinger om toppdomenet
.bv, til dokumenter om Myanmar.

Myndighetene gjør alle mulige slags ting. Noe av det gjøres dårlig, noe
gjør de bra. Jo mer vi finner ut om hvordan  myndighetene fungerer, jo
større mulighet har vi til å foreslå forbedringer på det som fungerer
dårlig... og applauderedet som  bra.  Er det noe du vil ha innsyn i, så
er det bare å klikke på https://www.mimesbronn.no/og så er du i gang :)

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/mimesbronn/attachments/20160711/cbb0768e/attachment.htm 


More information about the mimesbronn mailing list