Er RiksTV underlagt offentlegloven?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Sep 2 14:45:45 CEST 2016

Ved et tilfelle tok jeg en titt på eierforholdene til RiksTV, og det
slår meg at de vel strengt tatt gjør at RiksTV AS er underlagt
offentlegloven?

RiksTV AS (889099682) er eid 1/3 av TV 2 Gruppen, 1/3 av NRK Aktivum AS
og 1/3 av Telenor Media Invest AS.  NRK Aktivum er 100% eid av NRK som
eies 100% av Kulturdepartementet.  Telenor Media Invest AS er eid 100%
av Telenor ASA via Telenor Communication II AS.  Telenor ASA eies 53.97%
av Nærings- og Fiskeridepartementet og 4.72% av Folketrygdfodet.  Begge
er så vidt jeg vet del av staten.

Resultatet blir dermed at RiksTV eies 33% + 33% * (53.97+4.72)% ~= 52% av
det offentlige, hvilket vel anses å være en kontrollerende eierandel som
fører til at selskapet er underlagt offentlegloven.

Har jeg misforstått?  Noen som vet om RiksTV anser seg for å være
underlagt offentlegloven?