Databaseinnsyn krever innlogging for innsyn?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Sep 1 07:28:57 CEST 2017

Via Computerworld[1] ble jeg oppmerksom på en ny tjenste med database
over Statens lokaler[2].  Der publiseres informasjon fra
statsbudsjettet, som PDF uten innlogging og som søk hvis en er villig
til å logge inn med ID-porten.  Men jeg lurer på, finnes det noe
juridisk grunnlag for å nekte tilgang til denne informasjonen uten
personlig innlogging?  Jeg har ikke spurt via Mimes brønn ennå, men
hadde lyst til å sjekke med dere, da jeg mangler ledig tid til å følge
opp en slik sak nå.

[1] <URL: http://www.cw.no/artikkel/offentlig-it/dette-hverdagsdigitalisering >
[2] <URL: https://www.statenslokaler.no/ >