Merkelapper som struktureringsmekanisme i Noark5-arkiv?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Dec 13 16:39:35 CET 2017

Thomas nevnte at noen hadde nevnt en ide om å bruke merkelapper (aka
tagging) av arkiv som en god måte å strukturere arkivdokumenter på.  Jeg
bruker slike merkelapper selv i epostsystemet mitt (notmuch email), og
synes det fungerer veldig fint der når det brukes sammen med fritekstsøk
og endel automatisk uthentet metadata (to/from/subject/date/etc).

Det er ingen faste navn på merkelappene, og en står fritt til å finne på
nye merkelapper ved behov.  Jeg bruker typisk merkelappene i søk (finn
alle medmerklapp1 og merkelapp2, eller finn alle med merkelapp1 men ikke
merkelapp2), sammen med ord som skal finnes i eposten eller aktuelle
tidsperioder.  Jeg kan f.eks. søke etter 'tag:jobb and tag:sent and
nivlheim' for å finne alle eposter jeg har sendt relatert til jobb som
nevner systemet Nivlheim.  Eller 'tag:nuug and tag:skolelinux' for å
finne alle epost som handler om både foreningen NUUG og prosjektet
Skolelinux.  De fleste av merkelappene legges inn automatisk av et sett
med regler jeg har laget.  De ser på hodefelt og innholdet i epostene i
det de kommer til meg.  Andre legger jeg inn manuelt ved behov.

Slike merkelapper fungerer godt i mitt epostsystem når det er bare meg
som oppdaterer dem, men jeg er mer i tvil om det vil fungere like godt
hvis flere skulle oppdatere dem.  Det kan lett bli slik at personer har
ulik forståelse av hva en merkelapp representerer, eller at det
representerer noe som er personspesifikt.  Jeg kan f.eks. merke noe med
'nyttig-for-meg' (eller bare 'nyttig'), og det er ikke gitt at andre
deler mitt syn på hva som er nyttig.

På det andre siden har jo OpenStreetmap lyktes godt med et åpent system
for merkelapper.  Alle kan finne på og legge inn merkelapper i
OpenStreetmap.  Noen blir populære, andre får liten utbredelse.  Noen
blir gjenkjent av systemer som tegner kartbilder, andre blir gjenkjent
av systemer som driver ruteplanlegging.  Det er et helt økosystem
utenfor kartløsningen for å standardisere og diskutere navn og betydning
av merkelapper, hvilket er nødvendig for å sikre at datasettet får et
felles vokabular som gjør kartdataene nyttig.

Jeg er usikker på hvordan tilgang til å legge merkelapper på dokumenter,
filer, journalposter og mapper ville slå ut i en arkivløsning.  Hva tror
dere andre?

Hvis det skulle gjøres innenfor rammene av Noark 5, hvilke dataverdier
burde brukes?  Thomas nevnte 'nøkkelord', jeg antar han snakker om M022
noekkelord.  Ser den kan knyttes til klasse, mappe og basisregistrering,
men ikke dokument og fil.  Mulig det holder?