Tjenestegrensesnittmøte på Riksarkivet i morgen?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Jun 5 21:27:56 CEST 2018

Jeg kom meg på møtet, men det gjorde desverre ikke Martin, som måtte
melde avbud.  Jeg tror det var 18 stykker tilstede, fra blant annet
Arkivverket, EVRY, Visma, Documaster, Fredrikstad kommune, HK-Data, KDRS
og NUUG (fikk ikke med meg hele listen).

Uansett, det var et interessant møte, der det ble diskutert mye
forskjellig og jeg endelig fikk ansikt på endel av navnene jeg bare har
sett på epost tidligere.

Møtet handlet om hvordan tjenestegrensesnittet burde utvides til å
håndtere fagsystemspesifikke ekstra felter (det som heter
virksomhetsspesifikkemetadata i spesifikasjonen).  Vi var innom mange
andre tema.  Bakgrunnen er slik jeg forstår det at EVRY sammen med
Fredrikstad Kommune og HK-data har et prosjekt der de knytter et
fagsystem for PP-tjenesten til ePhorte ved hjelp av et
tjenestegrensesnitt-API.  Jeg er spent på hvordan de har implementert
API-et, gitt tilstanden til spesifikasjonen...

Intensjonen med møtet var å finne løsninger for utdannings-sektoren i
første omgang.  Det kom flere forslag til hvordan behovet kan løses, og
utkast ble skissert og skrevet ned i etterkant av møtet.  Det skal lages
en generisk tilnærming der lister over alle "ekstrafelter" gjøres
tilgjengelig og forhåpentligvis samkjøres.

Arkivverkets folk var enige om å forsøke å åpne opp prosessen med videre
utvikling og vedlikehold av spesifikasjonen for tjenestegrensesnittet,
og jeg fikk oppdraget med å gjøre den om til markdown i et git-repo på
github der det vil være mulig å sende inn endringsforslag via
pull-forespørsler og følge med på endringene som gjøres.  Jeg venter på
kildedokumentet og gleder meg til å kunne gå igang.

Arkivverkets folk skulle skrives en oppsummering fra diskusjonene, og
distribuere til vi som deltok samt publisere videre (kanskje via beta?).
Jeg syntes diskusjonene var nyttige, lærerike og ga meg inntrykk av at
vi alle trakk i samme retning.  Alt i alt et nyttig besøk på
Riksarkivet. :)

--
Vennlig hilsen