noark-xmp

Thomas Sødring thomas.sodring at hioa.no
Sat Mar 3 20:42:18 CET 2018

Hei,

Jeg er deltager i et lite prosjekt som er et samarbeid med Trondheim
kommune som heter "Arkivet i dokumentet". Prosjektet er relativt kort og
satser på å levere et prosjektrapport før høsten. Tanken bak er å
utforske hvorvidt det er mulig å legge arkivinformasjon til dokumentene
for å sikre at proveniens og kontekst ikke blir borte selv om et
dokument tas ut av det opprinnelige systemet det er skapt i.

Så langt har vi sett på PDF formatet og hvorvidt det er mulig å legge
til ekstra metadata. Det viser seg at PDF støtter dette via
XMP-standarden og vi tror vi kan lage en Noark beskrivelse som kan inngå
i XMP. XMP er basert på RDF og Bouvet lagde en Noark RDF datamodell i
2011/2012 som jeg tror vi kan gjenbruke.

Jeg utvikler en liten proof-of-concept som heter noark-xmp. Denne
kodebasen er på github og er tilgjengelig på
https://github.com/HiOA-ABI/noark-xmp.

Så langt kan vi hente ut metadata (PDF-intern og XMP) og
oppdatere/legge til metadata. Neste steg blir å jobbe med Bouvet RDF
modellen og kunne legge den til PDF filer. Etter det vil vil koble oss
til nikita og hente ut data og konvertere det til RDF.