Arkivering av Request Tracker på Noark 5-format

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Nov 7 22:39:02 CET 2018

Som en test for å se hvor vanskelig det er å hente ut informasjon på
Noark 5-format fra et system som ikke er tilpasset Noark 5, satte jeg
for noen dager igang med å lage et program som henter ut avsluttede
saker fra en Request Tracker[1]-instans.  Dette slo meg som en nyttig
ting å ha når en skal arkivere RT-saker.  RT brukes av blant annet
Uninett og Universiteet i Oslo, som jeg håper kanskje kan ha glede av
løsningen når den er ferdig.

Systemet henter ut alt REST-API-et til RT gir ut, dvs. epost og vedlegg,
og lagrer resultatet som dokumentobjekter, samt forsøker å tolke det som
kom ut fra RT som best den kan for a lage arkivstruktur.xml og annet som
kreves i en slik eksport.

Programkoden er kommet så langt at jeg har lyst til å dele den med
dere.  Koden er tilgjengelig fra prosjektsiden på gitlab[2]

 [1] <URL: https://bestpractical.com/request-tracker/  >
 [2] <URL: https://gitlab.com/petterreinholdtsen/request-tracker-noark5extract >

I kveld fikk jeg ryddet litt i det som lagres som arkivstruktur.xml,
slik at den validerer med xmllint med XML-skjema for Noark 5 version
4.0.  Det er fortsatt endel verdier som mangler, blant annet datoer og
og ID-er, så det gjenstår fortsatt endel valg rundt oversetting av
RT-felter til Noark 5.

Målet med prosjektet er å få en eksport fra RT som kan aksepteres av
riksarkivet når UiO skal arkivere sakene der.  Jeg er litt usikker på
hvordan den prosessen for godkjenning/aksept fungerer.  Er det noen her
som har erfaring med slikt?

--
Vennlig hilsen