Katalog over standardiserte M701-verdier for Noark 5

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Nov 8 12:19:58 CET 2018

Det trengs et standardisert register over dokumentformat-koder til bruk
i Noark 5 Tjenestegrensesnitt.  Det har vært behov for et slikt register
siden M701-feltet kom inn i Noark 5. Da ingen andre ser ut til å
standardisere disse verdiene har bestemt meg for å starte på et slikt
register over formatkoder på gitlab[1].  Det gir alle som ønsker å
standardisere formatkoder et felles sted å samle kodeverdier.  Foreløbig
er det kun koder fra 1.0 beta av tjenestegrensesnittspesifikasjonen med,
men jeg tenker fortsette med å legge inn alle formater fra forskriften
som i dag mangler i tjenestegrensesnittspesifikasjonen, jamfør
registrerte utfordringer i tjenestegrensesnittet[2,3].

Hvis du vet om formatkoder som mangler setter jeg pris på om du sender
inn endringsforslag for å legge den til.

 [1] <URL: https://gitlab.com/petterreinholdtsen/m701-noark5-katalog >
 [2] https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/issues/4
 [3] https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/issues/11