Re: Bruke arkivet til å sjekke om målloven blir fulgt?

Thomas Sødring thomas.sodring at oslomet.no
Tue Apr 16 09:28:00 CEST 2019

Hei,

Dette er en veldig god ide synes jeg! Det kan utvikles en ny pakke i
standarden som heter 'statistikk' og i den pakken kan du hente ut
forskjellig statistikk på arkivenheter, blant annet bruk av målform. Det
er her vi også kunne satt inn datakvalitets statistikk.

Jeg tenker at vi også kunne utviklet en tilnærming som ligner OData for
statistikk. Vi utvikler et "spørrespråk" basert på de statistiske
egenskaper vi ønsker å hente ut. Noe av dette er vel informasjon som
skal rapporteres som kostra tror jeg. (Hmm, rapportering til KS bør være
en egen modul i en arkivkjerne tror jeg)

Noen href eksempler:

https://nikita.hioa.no/noark5v4/hateoas-api/statistikk/mappe/e5aeaef5-49bf-4b43-adf1-4da83e2c4e6f/maalform

https://nikita.hioa.no/noark5v4/hateoas-api/statistikk/dokumentobjekt/4b496e7b-82fd-457c-b27f-c1c2a4ff7e4d/maalform

eller varianter av hrefene over. Det kan være en grunn til å skille på
entitetene og hvilken statistikk som er mulig å hente ut på arkivdel,
mappe og dokumentobjekter (selvfølgelig er href irrelevant, rel er det
viktige men greit å vise til et konkret eksempel)

Noe annet som kanskje hadde vært kul er å gjøre det mulig å hente ut en
versjon av et dokument på annet målform

https://nikita.hioa.no/noark5v4/hateoas-api/statistikk/dokumentbeskrivelse/37d94e56-44ef-4bc6-881b-ead2010b2283/maalform

Her kunne vi feks brukt apertium til å lage en versjon av dokumentet i
et annet målform.

Mye morsomt som kan utforskes når tjenestegrensesnittet er på plass med
en fri programvare implementasjon.  Får meg til å lure om vi kunne snudd
litt på ting og autogenerert tjenestegrensesnittet specen med UML osv på
bakgrunn av en implementasjon. Da kunne ting testes rent praktisk for å
vise at det er mulig.

 - Thomas