Bruke arkivet til å sjekke om målloven blir fulgt?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Apr 16 08:34:27 CEST 2019

Da jeg i dag leste en artikkel hos NRK om brudd på mållova[1], så slo
deg meg at det hadde vært nyttig om arkivet kan rapportere målformandel
for utgående dokumenter.  Men er det mulig å registrere målform på
utgående dokumenter i arkivet i dag?  Blir det gjort?  Jeg ser ikke noe
åpenbar løsning for å registere det via tjenestegrensesnittet.

Gitt at et dokument er lastet opp som tekst i arkivet, så gjetter jeg på
at målform burde kunne detekteres automatisk med stor treffsikkerhet.

 [1] <URL: https://www.nrk.no/sognogfjordane/pst-kutta-nesten-all-bruk-av-nynorsk-i-2018-1.14517023 >