Noark 5 API-et og geosøk med OData

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Dec 9 15:12:12 CET 2019

[Thomas Sødring]
> Jeg tror odata-søk på geoposisjon ville økt verdien av Noark
> standarden / Noark 5 APIet betraktelig. Det som også er interessant
> her er å kunne tilby standardisert søk på arkivmateriale som har
> geoposisjon i depot perspektiv. Petter fikk tatt inn Posisjon som
> nasjonalIdentifikator i Noark APIet, så det hadde vært veldig
> interessant å se hvordan disse tingene hegner sammen.

Min hypotese er altså at Noark 5 API-et allerede *har* definert
odata-søk på geoposisjon, ved at Posisjon er definert tilstrekkelig likt
Edm.GeographyPint, men det forutsetter at typen Edm.GeographyPoint og
metodene geo.distance() og geo.intersect() er definert i de delen av
OData som refereres til i API-spesifikasjonen.  Jeg kan ikke nok om
OData-spesifikasjonen til å si om dette er en del av standarden eller en
leverandørspesifikk utvidelse.  Noen her som vet mer?

> Dessverre er vi nødt til å utvikle en egen bibliotek for OData fra
> bunnen av, så det koster nikita prosjektet mye ressurser å få dette på
> plass.

Helt klart noe vi bør få inn i Nikita, ja, da det vil være veldig
verdifullt ved filtering av søkeresultater.