Re: Noark 5 API-et og geosøk med OData

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri Dec 6 10:51:09 CET 2019

On 12/6/19 7:34 AM, Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg kom over et par artikler om odata-søk på geoposisjon, som fikk meg
> til å lure på om definisjonen av Posisjon i spesifikasjonsteksten (arver
> Nasjonalidentifikator, tilsvarer GeoIntegrasjon.Geometri.Punkt), vil
> være brukbar i søk med geo.distance() og geo.intersect().  Ta en titt på
> som beskriver bruk av OData for geosøk.

Jeg tror odata-søk på geoposisjon ville økt verdien av Noark standarden
/ Noark 5 APIet betraktelig. Det som også er interessant her er å kunne
tilby standardisert søk på arkivmateriale som har geoposisjon i depot
perspektiv. Petter fikk tatt inn Posisjon som nasjonalIdentifikator i
Noark APIet, så det hadde vært veldig interessant å se hvordan disse
tingene hegner sammen.

Dessverre er vi nødt til å utvikle en egen bibliotek for OData fra
bunnen av, så det koster nikita prosjektet mye ressurser å få dette på
plass.