KDRS Innsyn på Linux - noen notater

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Nov 4 18:22:09 CET 2019

Thomas tipset meg i dag om KDRS Innsyn tilgjengelig fra
oppdaget jeg at det er et Qt5-program som kanskje kunne la seg bygge
også på Debian.  Gjorde et test og det viste seg å være veldig enkelt å
få den til å fungere på Linux, måtte bare endre byggereglene litt til å
hente to biblioteker fra Debian i stedet for src/thirdparty, så var det
hele i boks.

Har sendt inn denne og endel andre endringer som endringsforslag til
piql via github, så får vi se på hvordan de håndterer det om det er vits
å sende inn flere endringsforslag.  Frykter vel de blir liggende uten at
noen ser på dem, da jeg antar oppdraget de hadde for KDRS er avsluttet
og kommersielle selskaper jo må prioritere inntektsbringende oppdrag
over gratisarbeide.  Spennende å se hvordan det går. :)

KDRS Innsyn viste seg å håndtere arkivstrutur.xml laget av min
request-tracker-noark5extract helt fint, men jeg ser jeg må jobbe litt
mer med innholdet for å bli kvitt noen dummyverdier og gjøre XML-filen
mer nyttig.  Programmet ser ut til å ha kode for å forsøke å indeksere
opp innholdet i PDF-dokumenter, men kun hvis de heter *.pdf.  Det gjør
filene ikke i RT-dumpen.  Programmet ignorerer feltet
dokumentobjekt.format, slik at den overhodet ikke kjente igjen PDF-er i
RT-dumpen.  Da jeg synes det godt kunne indeksere opp også enkle
tekstfiler, har jeg sendt inn endringsforslag med slik utvidelse.
Tenker det også bør utvides til å søke i XML, JSON og andre tekstbaserte
formater, og kanskje ODF-filer og gjøre OCR på bilder for å se om det er
mer tekst å søke i. :)

Når jeg først var i gang, så laget jeg likegodt byggeregler for en
Debian-pakke med menyoppføring.  Disse byggereglene er kun tilgjengelig
fra mitt git-repo, i grenen debian-package-build-rule tilgjengelig fra

For å bygge din egen debianpakke, gjør følgende på din Debian-boks:

  sudo apt install qt5-qmake libpoppler-qt5-dev libquazip5-dev
  git clone https://github.com/petterreinholdtsen/insight piql-insight
  cd piql-insight
  debuild

Merk at det er sannsynlig noen byggeavhengheter som mangler, jeg har så
langt kun notert meg det jeg måtte installere ekstra på min maskin.