Hvordan søke nasjonaleidentifkatorer

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Thu Apr 30 16:58:07 CEST 2020

Hei,

Arbeidet med OData fortsetter. Imidlertid ser vi at OData søk på
nasjonaleidentifaktorer mangler en entydig beskrivelse men vi har noen
forslag.  Vi ser for oss søk i nasjonaleidentifaktorer som henger av
feks mappe kan være implementert på følgende vis:

api/arkivstruktur/mappe?$filter=bygning/bygningsnummer eq 10 and
bygning/endringsloepenummer eq 20
api/arkivstruktur/mappe?$filter=matrikkel/kommunenummer eq '110' and
matrikkel/gaardsnummer eq 22 and matrikkel/bruksnummer eq 12
api/arkivstruktur/mappe?$filter=posisjon/x eq 1.233 and posisjon/y eq
9.233 and posisjon/y eq 22.45
api/arkivstruktur/mappe?$filter=plan/planidentifikasjon eq 'min super
plan' and plan/fylkesnummer eq '23'
api/arkivstruktur/mappe?$filter=foedselsnummer eq '010182121212'
api/arkivstruktur/mappe?$filter=dnummer eq '123456789'

Løsningen som foreslås over krever at entitetsnavn kommer før
attributtnavn feks bygning/bygningsnummer. Dette virker fornuftig da
mappe?$filter=bygningsnummer eq 10 sier at bygningsnummer tilhører mappe
entiteten. Men nasjonaleidentifaktorer foedselsnummer og dnummer er
veldig enkle så det kan virke forlokkende å gjøre som jeg gjorde over
som blir feil, foedselsnummer er ikke en attributt som tilhører mappe.
Vi er nødt til å ha en entitet her også. To forslag som jeg tenker er
mulig er:

1. Gjenbruke attributtnavn som entitetsnavn:

  api/arkivstruktur/mappe?$filter=foedselsnummer/foedselsnummer eq
'010182121212'
  api/arkivstruktur/mappe?$filter=dnummer/dnummer eq '123456789'

2. Bruk nasjonalidentifikator som entitetsnavn

  api/arkivstruktur/mappe?$filter=nasjonalidentifikator/foedselsnummer
eq '010182121212'
  api/arkivstruktur/mappe?$filter=nasjonalidentifikator/dnummer eq
'123456789'

Begge tilnærminger har fordeler og ulemper, men egentlig er det bare å
velge en. Dette må inn i tjenestegrensesnitt uansett så om noen har en
mening her så er det bare å fremme det så skal vi ta det med i arbeidet
vårt og videreformidle det til arkivverket.