Merking av personnavn i TG / JSON

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 8 14:28:31 CET 2020

En ting som har slått meg mens jeg ser på spesifikasjonene for Noark 5
og Noark 5 tjenestegrensesnitt, er at jeg ikke har helt klart for meg
hvordan JSON kan represenere forslaget om markering av personnavn i krav
5.2.34, som sier at

  Personnavn bør merkes med XML-taggene <personnavn></personnavn> før de
  eksporteres.

Hvis en skal gjøre dette i en tittel på XML-måten, så er jo det
trivielt.

  har pådratt seg</tittel>

Men hvis en skulle gjøre det samme i JSON returnert fra
tjenestegrensesnittet, hvordan skal det se ut?  I utgangspunktet ser det
jo slik ut:

  "tittel": "Pinlige sykdommer som Ola Nordmann har pådratt seg"

Den beste ideen jeg har klart å tenke ut er å returnere en liste med
strenger og ordbøker der enkeltord skal få ekstra informasjon,
dvs. slik:

  "tittel": ["Pinlige sykdommer som ", {"personnavn": "Ola Nordmann"},
             " har pådratt seg"]

Da må klienter være forberedt på at alle strenger kan representeres som
lister i stedet.  Finnes det bedre måter å gjøre dette på?