Re: Hvordan søke etter nasjonaleidentifikatorer

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri May 8 09:29:22 CEST 2020

Hei,

Dette er et interessant spørsmål.  Jeg liker ikke
*mappe?$filter=bygningsnummer* fordi det forteller verden at
bygningsnummer er et attributt som tilhører mappe, noe det ikke er. I
følge tjenestegrensesnittet [1] er det en entitiet "byging" mellom mappe
og bygningsnummer. Det kan komme en annen sekundærentitet som også
inneholder attributtet bygningsnummer.

Jeg har den siste uken jobbet med JOIN i ODATA spørringer og jeg ser nå
at nasjonaleidentifikatorer er også en JOIN spørring. Jeg tror vi må
forholde oss til entitet beskrivelsene i tjenestegrensesnittet . Da blir
OData søk på nasjonaleidentifikatorer slik:

api/arkivstruktur/mappe?$filter=bygning/bygningsnummer eq 10 and
bygning/endringsloepenummer eq 20
api/arkivstruktur/mappe?$filter=matrikkel/kommunenummer eq '110' and
matrikkel/gaardsnummer eq 22 and matrikkel/bruksnummer eq 12
api/arkivstruktur/mappe?$filter=posisjon/x eq 1.233 and posisjon/y eq
9.233 and posisjon/y eq 22.45
api/arkivstruktur/mappe?$filter=plan/planidentifikasjon eq 'min super
plan' and plan/fylkesnummer eq '23'
api/arkivstruktur/mappe?$filter=foedselsnummer/foedselsnummer eq
'010182121212'
api/arkivstruktur/mappe?$filter=dnummer/dnummer eq '123456789'

Angående hvorvidt følgende spørringer er gyldig OData:

  api/arkivstruktur/mappe?$filter=bygningsnummer eq 10 and endringsloepenummer eq 20
  api/arkivstruktur/mappe?$filter=matrikkel/kommunenummer eq '110' and gaardsnummer eq 22 and bruksnummer eq 12
  api/arkivstruktur/mappe?$filter=x eq 1.233 and y eq 9.233 and y eq 22.45

Dette burde vel være entydig?  Er det gyldig odata?

Det er gyldig OData men de er ikke riktig i forhold til domenemodellen.
Vår OData implementasjon bruker domenemodellen aktivt med reflection for
å finne fremmed- og primærnøkler. Samtidig er domenemodellen vår tett
knyttet til tjenestegrensesnittet så jeg tror spørsmålet jeg kom med i
utgangspunktet var ikke helt relevant. Men dette er noe jeg forstår
bedre etter å ha jobbet med implementasjonen av OData til HQL/SQL.

[1]
https://github.com/arkivverket/noark5-tjenestegrensesnitt-standard/blob/master/kapitler/07-tjenester_og_informasjonsmodell.rst#bygning

  - Thomas