Hvordan søke etter nasjonaleidentifikatorer

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri May 8 19:10:46 CEST 2020

[Thomas Sødring]
> Det er gyldig OData men de er ikke riktig i forhold til
> domenemodellen.  Vår OData implementasjon bruker domenemodellen aktivt
> med reflection for å finne fremmed- og primærnøkler. Samtidig er
> domenemodellen vår tett knyttet til tjenestegrensesnittet så jeg tror
> spørsmålet jeg kom med i utgangspunktet var ikke helt relevant. Men
> dette er noe jeg forstår bedre etter å ha jobbet med implementasjonen
> av OData til HQL/SQL.

Aha.

Jeg ser forresten at jeg har glemt en del av kapittel 6 som er relevant:

.. list-table::
   :widths: 8 4 1
   :header-rows: 1

 * - Eksempel
   - Forklaring
   - Nivå
 * - ..api/arkivstruktur/mappe/?$filter=nasjonalidentifikator/any(i:
     i/Default.BygningType/byggidentifikator/bygningsNummer eq
     '12345678')
   - Nasjonal identifikator med bygningsnr
   - utvidet

**Filter på underobjekter**

Any eller All brukes for å filtrere på navigerbare objekter. Det kan
være begrensninger på hvor mange nivå/dybde en arkivkjerne støtter.

.. list-table::
   :header-rows: 1

 * - Eksempel:
 * - https://n5.example.com/api/sakarkiv/saksmappe?$filter=nasjonalidentifikator/any(i:
[...]

Begge jobber med nasjonale identifikatorer, og bruker notasjon jeg ikke
forstår.  Er eksemplene i kapittel 6 riktige?  De virker litt
kompliserte for enkle søk etter spesifikke nasjonale identifikatorer.