Re: Geointegrasjon-støtte tilgjengelig uten bruksbegresninger?

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri May 8 09:43:23 CEST 2020

Ingen andre har gitt svar på dette. Svaret er vel nei. Det finnes ingen
fri og åpen implementasjon men WSDL/SOAP tilnærmingen er såpass låst i
beskrivelsene at det bør være veldig god interoperabilitet på tvers av
systemer som støtter GI.

Grunnen til det er at tjener programvaren definerer endepunkter,
innkommende og utgående ut ifra WSDL/XSD beskrivelsene. Men har langt
mindre tolkningsrom når WSDL/XSD styrer sammenlignet med en REST-tilnærming.

Når klienten forholder seg til WSDL/XSD og leverandør forholder seg til
WSDL/XSD så er det en interoperabilitetskontrakt på plass så alle
klienter skal kunne snakke alle tjenere.

Der det er tydelig at det er mulighet for leverandøinnlåsing er når de
standardiserte feltene brukes litt forskjellig feks der et fagsystem
integrasjon gjenbruker tittelfeltet på en måte, mens en annen gjenbruker
det på en annen måte. Mann vil oppleve det samme med
tjenestegrensesnittet også.

På en måte er jo REST et steg bakover når det gjelder "kontrakt"
tilnærming for API utvikling, men vi kunne ikke fortsette med WSDL/SOAP
uansett.

  - Thomas