Re: Bruk av Nikita for å tilgjengligjør archive data

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Mon May 24 21:02:13 CEST 2021

Hei Gareth,

Takk for mailen din. Jeg svarer direkte under punktene dine.

On 5/24/21 7:31 PM, Gareth Western wrote:

> Hei,
>
> Jeg jobber med DigitalArkivet på et prosjekt for å publisere
> NOARK5-arkiver vi har mottatt. Jeg har begynt å se på Nikita
> implementasjonen, men for å være ærlig forstår jeg ennå ikke hvordan
> det fungerer. Jeg tror det jeg ønske er for å importere arkivet til
> Nikita, og så kan jeg bruke API-en til å spørre om dataene, stemme det?

Det stemmer. Nikita skal kunne brukes til dette formålet. Et annet
funksjonalitet jeg har hatt i bakhodet er at du skal kunne lage en
OAIS-DIP av en eller flere saksmapper med Petter sin eksport
funksjonalitet. Det tror jeg hadde vært veldig nyttig funksjonalitet.

> Kan vi bruke samme nikita instans med flere forskjellig arkiver eller
> er det mening å ha en nikita instans per arkiv?

Jeg mener du skal kunne gjøre det. På OsloMet så bruker jeg nikita på en
måte at hver student blir en organisasjon i nikita. og tilgang, søk osv
er adskilt. Du reiser et interessant spørsmål i forhold til hvordan vi
bør håndtere administrasjon av brukere og jeg er interessert å se at
nikita har bruksverdi i depot. En IKA har også lekt litt med samme tanke
som du har. Uansett gir det ingen mening å ha en nikita instans per arkiv.

Det som kan være interessant er å kunne tilby innsyn tilbake til
organisasjonen og da må vi løfte organisasjon litt mer i koden. Men det
er ikke noe stort arbeid.

> Er det noen dokumentasjon som beskriver importprosessen? testskriptene
> (under "scripts") så ikke ut til å fungere.

Petter har alt kommentert dette. Takk for påminnelse om ikke-fungerende
skripts. Jeg kommer til å fjerne de. De henger igjen fra tidlig av. IKA
som testet nikita møtte fort problemer med import da alle arkivenheter
var "lukket". nikita kan ikke ta inn noe via API dersom det er lukket.
Vi har vært streng i tolkning av APIet, men ser også et behov for
fleksibilitet. Jeg ønsker ikke å ha en arkivkjerne som lar brukere
enkelt importere ting bakover i tid. Da er jo hele poenget borte.

Vi har alt diskutert litt forskjellige løsninger til dette. En er å
starte nikita i en import-modus (finnes ikke i dag) og bare trekke alt
inn fra arkivstruktur.xml slik det er. Altså datoer og systemID er
intakte. En annen måte å løse det på er at vi har et attributt i
domenemodellen som heter "importert", kanskje med en tidspunkt og
brukernavn. Da kan vi ta alt inn men det er loggført hvem og hva. En
tredje alternativ er å ha to instanser av nikita på samme database. En
som er "streng" og en som er "snill". Den strenge kan brukes for
innsyn,  men den snille kan brukes til å importere uttrekkene.

Uansett er nikita som de fleste andre systemer bare en måte å forvalte
data i en database, men nikita er i utgangspunktet utviklet som en
danningskjerne, ikke en depot/innsyns-kjerne. Allikevel er innsyn
enklere å løse enn danning!

Jeg ser gjerne på problematikken de nærmeste ukene for å se hva vi kan
få til.

> Også, mange av prosjektavhengighetene er utdaterte. Jeg opprettet et
> sak i Gitlab med flere detaljer [1].

Takk for dette. Jeg svarte på gitlab og vil prioritere dette så fort
pågående utviklingsgren er ferdig.