Re: Bruk av Nikita for å tilgjengligjør archive data

Gareth Western garwes at arkivverket.no
Tue May 25 09:28:41 CEST 2021

Svarer direkte også

From: <nikita-noark-bounces at nuug.no> on behalf of Thomas Sødring <tsodring at oslomet.no>
Date: Tuesday, 25 May 2021 at 07:25
To: "nikita-noark at nuug.no" <nikita-noark at nuug.no>
Subject: Re: Bruk av Nikita for å tilgjengligjør archive data

Jeg mener du skal kunne gjøre det. På OsloMet så bruker jeg nikita på en måte at hver student blir en organisasjon i nikita. og tilgang, søk osv er adskilt. Du reiser et interessant spørsmål i forhold til hvordan vi bør håndtere administrasjon av brukere og jeg er interessert å se at nikita har bruksverdi i depot. En IKA har også lekt litt med samme tanke som du har. Uansett gir det ingen mening å ha en nikita instans per arkiv.

Det som kan være interessant er å kunne tilby innsyn tilbake til organisasjonen og da må vi løfte organisasjon litt mer i koden. Men det er ikke noe stort arbeid.
Et problem for øyeblikket er at jeg ikke vet hvor mye data vi skal jobbe med. I utgangspunktet er det bare et enkelt arkiv fra en enkelt organisasjon (men jeg har ikke mottatt det enda). Det vil være flere arkiver i fremtiden, sannsynligvis fra flere organisasjoner, og også sannsynligvis fra flere forskjellige forretningsdomener.

Vedlagt er et bilde av noen få varianter for en grunnleggende arkitektur jeg vurderer. Jeg tror enten B eller C er mest realistiske. Men det vil også avhenge av hva brukerne faktisk ønsker å få fra arkivene. Jeg har ikke hørt noe om det ennå heller. 😊