Sv: Klassifiserte dokumenter og sikkerhetsnivå i Nikita Noark5 Core

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Fri Aug 12 15:57:10 CEST 2022

Interessant Ole!

Jeg mistenker at det materialet det er snakk om her er på papir. Om det er snakk om 15 esker med feks minnepinner så snakker vi type Snowden nedlasting. Kanskje han kommer til å forsvare seg meg at han fjernet graderingen av innholdet mens han var president og derfor var det helt lovlig å gjøre det! Du kan gjøre mye rart når du er konge!

Kryptering av innhold i en dokumentasjonsforvaltningsystem er fortsatt noe jeg ikke støtter. Men, jeg må innrømme at jeg ikke er 100% sikker på det. Dersom dokumentasjon er kryptert så vil det ikke være mulig å søke i det (innhold, tittel osv), så det er en annen slags bruksperspektiv på materiale enn det jeg hadde brukt feks nikita til. Men det kan være lurt å samle kryptert og ukryptert fordi da har du alt i et system.

Med kryptert materiale er du sårbar med tanke på senere  lesbarhet dersom den private nøkkelen blir borte. Jeg har opplevd at arkivmateriale blir avlevert til depot uten at nøkkelen også avleveres. Jeg har hørt (men ikke fått det bekreftet) at folk krypterer dokumentasjon med sine private BankID. Det blir spennende å se om det lar seg avlevere??? Det er kjent at folk signerer med sin private BankID i jobbsammenheng, men dette med kryptering var nytt for meg. Jeg går ut ifra at det ikke stemmer! Materialet bør dekrypteres før det avleveres til depot. Ting som er så sensitivt (nasjonal sikkerhet) hadde jeg ikke hatt i et system som er tilgjengelig på internett. Jeg kan ikke garantere at noen ikke finner en sær hull i et eller annet bibliotek som gjør at innhold lekker. Ingen kan garantere det!

Det som er viktig er at nikita har en god implementasjon av tilgangskontroll slik at folk ikke kan hente ut dokumentasjon de ikke har tilgang til. Det er noe jeg synes er verdt en diskusjon. OAuth claims opp mot roller i et arkivsystem.