Sv: Aftenpostenkronikk: Arvid Sjødin har rett. Vi «kaster bevis på sjøen».

Thomas Sødring tsodring at oslomet.no
Mon Aug 15 10:39:06 CEST 2022

Interessant artikkel Petter!

> Det sies at tillit bygges i centimeter, men rives i meter.

Jeg er uenig med premisset her. Jeg tror at tillit til myndighetene er steinhard og den rives ikke ned i meter. Den hugges på og huggingen etterlater seg nesten ikke noe spor!

Jeg kom nylig over en annen beskrivelse av tillit, som jeg synes er mer passende generelt, men spesielt i denne saken:

*Trust is consistency over time*. Jeg er usikker om min Norsk oversettelse er riktig men prøver meg med *Tillit kommer fra å være konsekvent over tid*.

Jeg liker denne beskrivelsen fordi den treffer hjertet av det skribentene ønsker å si. Over tid har ikke politiet håndtert materiale på en (arkivfaglig) forsvarlig måte (alle har hver sin måte å håndtere det på) og på en måte har de gjort dette på en konsekvent måte. De er konsekvent dårlig på det og da sås det tvil om vi kan ha tillit til materialet. (https://aizmanlaw.com/lessons-learned-evidence-gathering-mistakes-simpson-case/) er en webside som er litt inn på tematikken (fra O.J Simpson rettssaken) og beskrivelsen fra innlegget gjør at jeg ville tro at vi ikke kan ha tillit til politiets håndtering av bevismateriale dersom det er gjort på en riktig måte.

Det bilde skribentene tegner er kjent fra før i kommunalsektor så det er ikke overraskende. Jeg pleier å si til studentene at "dokumentasjon har ikke verdi før det har verdi", og noen ganger er det for sent.

Men jeg lurer på hva skribentene egentlig er ut etter her - det oppleves som om de scorer et billig poeng.  Jeg opplever ikke at Arkivverket er egentlig opptatt av problemstillingen rundt eldre digital materiale. Det virker som om de er mer interessert å snakke om problemstillingen  enn å løse det. Samdok prosjektet var innom problemstillingen så vi har lenge forstått problemet. Hvor aktiv har Arkivverket vært i å hjelpe danningsinstitusjonene utenom tilsyn?

Akkurat som politiet er Arkivverket mest interessert i å se framover. Arkivverket med innebygd arkivering (IA) og det er der den store satsingen deres er. Så dette innlegget virker litt off i forhold til hva de selv er opptatt av. Her står de på prekestolen og gjentar et budskap som er godt kjent! Kanskje Arkivverket burde ha en stor satsing på å hjelpe arkivskapere med å fange eldre digital dokumentasjon.  Være en ressurs for offentlige instanser i Norge som sliter med dette. Så kan man si at det er utenfor mandatet til Arkivverket, at de ønsker en skarp skille mellom danning og bevaring. Dersom det stemmer, hvorfor mener Arkivverket at de skal mene noe om danning i det hele tatt med IA?

Det er bra at innlegget fungerer som en offentlig gapestokk slik at noen kanskje føler litt ubehag og skjerper seg litt, men dette er fort glemt fordi dokumentasjon har ikke verdi før det har verdi og etterslep er noe for spesiellinteresserte.