Aftenpostenkronikk: Arvid Sjødin har rett. Vi «kaster bevis på sjøen».

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Aug 15 11:12:26 CEST 2022

[Thomas Sødring]
> Jeg er uenig med premisset her. Jeg tror at tillit til myndighetene er
> steinhard og den rives ikke ned i meter. Den hugges på og huggingen
> etterlater seg nesten ikke noe spor!

Din tillit til myndigheter er nok større enn min.  Jeg har mer sans for
sitatet som krediteres I.F.Stone: "Every government is run by
liars. Nothing they say should be believed."  Det kan gjerne fordøyes
sammen med et annet sitat fra sammen mann: "All governments lie, but
disaster lies in wait for countries whose officials smoke the same
hashish they give out."  Mer om I.F.Stone på

> Men jeg lurer på hva skribentene egentlig er ut etter her - det
> oppleves som om de scorer et billig poeng.  Jeg opplever ikke at
> Arkivverket er egentlig opptatt av problemstillingen rundt eldre
> digital materiale. Det virker som om de er mer interessert å snakke om
> problemstillingen  enn å løse det. Samdok prosjektet var innom
> problemstillingen så vi har lenge forstått problemet. Hvor aktiv har
> Arkivverket vært i å hjelpe danningsinstitusjonene utenom tilsyn?

Hele poenget virker å være å gjøre kjent at de er klar over problemet,
ikke å komme med noen løsning.  Løsningen involverer standardisering og
etterleving av eksisterende standarder.  Det er desverre lite som tyder
på at Arkivverket forstår dette.

> Det er bra at innlegget fungerer som en offentlig gapestokk slik at
> noen kanskje føler litt ubehag og skjerper seg litt, men dette er fort
> glemt fordi dokumentasjon har ikke verdi før det har verdi og
> etterslep er noe for spesiellinteresserte.

Det fineste med innlegget er at det åpner for flere til å ytre seg om
samme tema, nå når debatten er igang.

Tingenes triste tilstand