43 argumentene mot Noark i menon rapporten
Thomas Sødring
tsodring at oslomet.no
Fri Feb 18 13:02:07 CET 2022
Hei,
Jeg har en student som skriver om Noark bla og han gikk gjennom menon
rapporten og plukket ut en liste av det som menon sier er galt med
Noark. Han sa jeg kunne dele listen med dere her.
Er det noen her som har noen tanker om denne listen?
Ankepunkter mot Noark i Menon-rapporten
1) Noark er rettet mot "strøm på papir". Den vil ikke fange opp
dokumentasjon som kommer fra nyere teknologiske verktøy
2) Er problemet med Noark at den er bakover-kompatibel? At folk ikke
gidder å oppdatere de gamle systemene sine, samt at fokuset i Noark5
derfor, som i Noark4,blir for mye på korrespondanse, og for lite
bakgrunnsdokumenter. Derfor får Noarkfor lite kontekst, og mister dermed
autentisitet
3)Bakoverkompatibilieten gjør også at Noark ikke klarer å fornye seg
(Noark4 kaster lange skygger)
4) Noark er ikke homogent nok, siden det er flere Noarker der ute (både
4 og 5)
5) Noark er fokusert på organisasjonensom arkivmaterialet er skapt i, og
organisasjonsstrukturen. En litt gammeldags proveniensforståelse. Noark
blir da en bremsekloss for felleskomponenter og fellesløsninger, og for
utvikling av teknologi som fremmer samhandlingog automatisering. Norsk
Helsenett sitt system PEGA skal utfordre dette, som er en løsning for
flere virksomheter, hvor systemproveniens fremheves foran
organisasjonsproveniens
6) Noark gjør det lettere å holde fast på gamle arkivsystemer som er
mindre effektive.
7) Noark stopper for utvikling av nyesystemer som kan i stå i strid mot
enkelte av kravene i Noark. Derfor trengs det mer fleskibilitet
8) Noark hindrer digitalisering. Det vil gå utover nye, effektive
løsninger, noe som vil koste mye penger
9) Noark er negativt for fangst og arkivering, samt for innovasjon og
produktivitetsvekst
10) Noark gjør at markedet blir lukket for saks-og arkivsystemer i
Norge. Monopol, ala NRK før Willoch
11) Ikke gitt at man klarer å følge den teknologiske utviklingen gjennom
en teknisk standard
12) Derfor børdet benyttes av ISO-standarder i stedet, kombinert med en
utvikling av lovverket (som vektlegger plikt og skjønn om hva som skal
fanges, og utformingen på dokumentasjonen for å bevare bevaringsverdig
materiale) (punkt 1–12 er fra s. 7–10)
13) Strenge kravtil arkivering gjør at dokumenter ikke blir fanget (s.
16)14) Anskaffelsesprosessene er lange og ressurskrevende siden Noark er
vanskelig å tolke (s. 27)/Mange ulike tolkninger av Noark (s. 28)
15) Noark er vanskelig å tolke fordi den er bakoverkompatibel. Noark 5
har mindre spesifikke krav enn Noark 4, noe som gjør at man må forholde
seg til to ulike standarder under anskaffelsesprosessen. (s. 27)
16) Noark gjør at virksomhetsspesifikke behov lider under
anskaffelsesprosessen, pga rigide, homogene krav (s. 27). Noark går på
bekostning av å møte virksomhetens funksjonskrav (s. 28)
17) Noark påvirker konkurransesituasjonen negativt, fordi det blir for
få tilbydere (pga rigide krav?) (s. 27)
18) Kravene i metadatakatalogen er tvetydige, noe som kan medføre at
leverandør og innkjøper tolker dem forskjellige (s. 29)
19) Det er forvirring rundt hva det innebærer å få en Noark-godkjenning.
En Noark-godkjenning innebærer ikke nødvendigvis at løsningen følger
Noark (s. 29)
20) Alle kravene i Noark gjør at det er vanskelig for nye systemaktører
å etablere seg. Oppstartskostnadene blir høyere siden leverandøren må
sette seg inn i Noark (s. 33). Ergo gir Noark høy markedskonsentrasjon
(s. 35),hvor konkurransen mellom aktørene dreier seg mer om pris og salg
gjennom eksisterende kunderelasjonerenn om innovasjon(s. 57)
21) Utskiftingstakten er lav, noe som delvis Noark og
godkjenningsordingen har skylden for. Noark begrenser hvilke mulige
løsninger som kan tilbys (s. 33)
22) Kravene i Noark begrenser leverandørenes handlingsrom i utviklingen av
arkivsystemer (s. 34).
23) Lave differensieringsmuligheter vertikalt både for å tilby
enklereløsninger, ogløsninger til høyere kvalitet (s. 34)
24) Den lave utskiftningstakten gjør at det er ugunstig å være
innovativ, siden
konkurrentene vil få tid til å tilpasse seg. Dette gjør at kostnaden bak
innovasjonen ikke lønner seg, siden leverandørenbare vil oppnå begrenset
grad av inntekt. Noark begrenser derfor innovasjon (s. 35)25)
Kravspesifikasjonene gir høy priskonkurranse, fordi de ulike løsningene
blir likt
utformet (s. 35)
26) Alt i alt: Noark skaper en konkurransesituasjon som er hemmendefor
innovasjon (s. 35)
27) Noark vil muligens svekke dokumentfangst siden Noark gir begrensinger i
funksjonaliteten. Rene fagsystemer gir bedre dokumentfangst enn
fagssystemer som er bygget ut fra en Noarkstandard (men dette krever mer
forskning for å kunne si sikkert) (s. 37)
28) Noark skal standardisere fangst og arkivering på tvers av vidt
forskjellige
virksomheter, men er ikke generell nok for dette (s. 40)
29) Noark 5 skal være teknologinøytralog omfavne ulike teknologiske
løsninger, men siden den er bakoverkompatibel med Noark 4, er
forskjellen mellom 4 og 5 svært liten. Noark 5 vil slite med nye
teknologiske løsninger som Teams.(s. 41)
30)Leverandørene kan bruke Noark som unnskyldning for å ikke lage en
skreddersydd løsning tilmindrekunder(s. 46)
31)Avleveringfra fagsystemersom ikke er integrert med Noarkpå statlig
nivåer relativt god,noe som stiller spørsmål ved hensiktsmessigheten ved
Noark (s.47)
32) På kommunalt nivå er avlevering svakere(s. 47). Dette er fordi
kommunene og IKA-ene har store vanskeligheter ved å gjennomføre uttrekk
og avlevering som følger Noark (s. 51)(men det kanimidlertid skyldes
andre forhold:mangel på ressursereller incentiver (s. 56)
34) Ved avvik i avleveringen/uttrekket, modifiseres arkivmaterialet for
å passe bedre med Noark. Dette gårpå bekostning av materialets
autentisitet (s. 51)
35)Noark-uttrekkeneerså teknisk kompliserte at arkivlederne ofte må ha
eksternhjelp (s. 52)
36) Metadatakraveneer for lite presise, og noen bør fjernes (s. 52)
37) Ny teknologi gjør Noark overflødig, siden denne teknologien gjør
detlettere å søke i stort og ustrukturert materiale(s. 52)
38) Noark er mindre fleksibelt enn tilsvarende ordninger i Sverige og
Danmark. I Danmark kanarkivleveresinnsomenrelasjonellstruktur som er lik
databasens struktur. Det stilles ikke krav til hvilken informasjon som
skal inkluderes, eller hvordanden skal spesifiseres. I Sverige stilles
det heller ingen spesifikke krav til arkivstrukturen, annet enn at den
skalfremme søk og tilgjengelighet(s, 53)
39)Noarkfremmer et funksjonsbasert klassifikasjonssystem, som er
mindrefleksibelt enn et emnebasert klassifikasjonssystem(«emne»kan
være«funksjon», men ikke omvendt). Danskene benytter seg av emnebasert.
Dette kan imidlertidgå på bekostningav anvendbarheten av materialet(s. 54)
40)Noark skaper utfordringer i alle stadier av innkjøpsprosessen, på
grunn av et betydelig tolkningsrom om hva standardenrent
konkretinnebærer(s. 55)
41) Noarkhartekniskkomplisertespesifiseringer, og teksten, forklaringene og
strukturener vanskelig å forstå (s, 56)
42)Noark demper innovasjon, noe somdemper produktiviteten, siden
innovasjongir øktproduktivitetsvekst(s. 58)
43)De samfunnsøkonomiske konsekvensene av en negativutviklingpå
digitaliseringsfronten som følge av Noark, er betydelige
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: https://lists.nuug.no/pipermail/nikita-noark/attachments/20220218/714dc63c/attachment.htm
More information about the nikita-noark
mailing list